sobota, 9 lutego 2013

Letni urlop w Tatrach (2) Dolina Kościeliska i Jaskinia Mroźna

W dniu kiedy zamierzamy przejść Dolinę Kościeliską, a przy okazji zwiedzić sztucznie oświetloną Jaskinię Mroźną jest pochmurno, deszczowo i zimno.

Dolina Kościeliska jest najpopularniejszą doliną w polskiej części Tatr Zachodnich, o czym, mimo wcześniej opisanych warunków pogodowych, zdołaliśmy się przekonać. Wokół szerokiej, szutrowej drogi wiodącej od wylotu doliny do schroniska na Małej Polanie Ornaczańskiej trudno zaznać spokoju.
My podczas wędrówki doliną wybraliśmy wcześniej ustaloną opcję zwiedzenia Jaskini Mroźnej i w tym celu dokonujemy odbicia z głównej drogi i dosyć stromym podejściem kierujemy się do głównego wejścia jaskini.
Jaskinia Mroźna swoją nazwę zawdzięcza temperaturze 6'C o każdej porze roku, powiewom zimnego powietrza, a także białym naciekom na ścianach przypominającym szron. Odkryta została w 1934 roku, a dla ruchu turystycznego udostępniona w 1953 roku, natomiast elektrycznie oświetlona w 1958 roku.
Długość korytarza jaskini to ok. 571 m, z czego dla turystów udostępniono ok. 511 m. Wejście do jaskini znajduje się na wysokości 1100 m n.p.m., a otwór wyjściowy ok. 1112 m n.p.m.
Po wyjściu z jaskini schodzimy sztucznym zejściem zabezpieczonym drewnianymi poręczami. Po zejściu na główny szlak doliny, kierujemy się dalej w stronę schroniska, podziwiając groźnie wyglądające postrzępione turnie. Mijamy także zabezpieczony łańcuchami szlak do Jaskini Mylnej, w której należy mieć własne źródło światła.

Po dotarciu do przepełnionego schroniska, decydujemy się posiedzieć na zewnątrz, zastanawiamy się też, czy idziemy nad Smreczyński Staw. Patrząc na pogarszającą się coraz to bardziej bardziej pogodę odpuszczamy i dosyć szybkim tempem udajemy się w drogę powrotną do Kir.