sobota, 27 kwietnia 2013

Kościelec

Kościelec (2155 m n.p.m.) stał się pierwszym naszym poważniejszym szczytem, który postanowiliśmy zdobyć podczas dwudniowego pobytu w Tatrach. Oprócz Kościelca nasz plan obejmował również wejście na Świnicę (2301 m n.p.m.) przez Zawrat. Z planu tego, udało się jedynie zdobyć Kościelec, i to w fatalnych warunkach pogodowych. Ale wszystko po kolei.
Na ten wcześniej zaplanowany wyjazd czekaliśmy z utęsknieniem, gdyż wejściem na Kościelec postanowiliśmy uczcić naszą dziesiątą rocznicę ślubu, którą obchodziliśmy w przeddzień wyjazdu. Na wyjazd ten, tym razem bez Nikoli,  zdecydowały się także dwie nasze wspaniałe towarzyszki na górskich szlakach, Kasia i Sylwia.
Nasze założenia podczas tego wyjazdu to zdobycie Kościelca w pierwszy dzień, nocleg w Murowańcu, a na drugi dzień wejście na Świnicę.
Do Kuźnic docieramy o godzinie 6.00. Na dojście do schroniska Murowaniec, w którym zaplanowaliśmy nocleg, wybieramy żółty szlak przez Dolinę Jaworzynki. Szlakiem tym wędrowaliśmy już podczas naszego letniego urlopu w 2011 roku,dlatego też dokładny opis szlaku jak i całego przejścia nad Czarny Staw Gąsienicowy znajduje się tutaj.
Dolina Jaworzynki
Do schroniska Murowaniec docieramy o godzinie 8.30. Z noclegami w schronisku, szczególnie w sezonie nie jest łatwo, ale nam udaje się załatwić nocleg w pokoju sześcioosobowym. Pokój dzielimy z bardzo fajną parą z Wrocławia. Pogoda za oknami schroniska nie napawa nas optymizmem, gdyż ciągle pada i nie widać znaków, aby miało się to zmienić. Postanawiamy więc zrobić sobie dłuższe śniadanie i troszkę poleniuchować, licząc na jakiś cud w pogodzie. Cudu jednak się nie doczekujemy, ale kiedy deszcz zamienia  się w mżawkę postanawiamy o godzinie 11.00 wyruszyć w kierunku Czarnego Stawu Gąsienicowego i tam w zależności od sytuacji pogodowej podjąć decyzję, czy będziemy wchodzić  na Kościelec. Samo przejście niebieskim szlakiem od schroniska nad Czarny Staw to w miarę łagodny i przyjemny spacerek, jedynie ostatnie kilka minut to przejście zakosami pod górę.
Nad schowanym we mgle Czarnym Stawem Gąsienicowym
Kiedy docieramy nad staw, to z kilku metrów nie widać jego tafli wody, z powodu silnej mgły, która zaczęła nam towarzyszyć. Dla nas nadszedł też czas na podjęcie decyzji, czy idziemy dalej, czy wracamy do schroniska. Bezdyskusyjnie wybieramy jednak opcję, że mimo ciągle padającej mżawki wchodzimy na Kościelec. Zatem od rozstaju szlaków nad Czarnym Stawem skręcamy w prawo na czarny szlak i idziemy po kamiennych stopniach dość ostro pod górę. Ścieżka ta nie stwarza nam większych problemów, jest w miarę bezpieczna, ale mimo tego trzymamy się na baczności, gdyż od przepaści dzieli nas momentami kilka kroków. W ten oto sposób dochodzimy na grań Małego Kościelca i przechodząc przez jego najwyższe  spiętrzenie ( 1863 m n.p.m.), a następnie obniżenie w kierunku przełęczy, docieramy na Karb (1853 m n.p.m.).
Na Przełęczy Karb
Z przełęczy oprócz drogi powrotnej można wybrać zejście niebieskim szlakiem na drugą stronę Doliny Gąsienicowej - do Doliny Zielonej, no i oczywiście dalsze wejście czarnym szlakiem na Kościelec. Po przeczytaniu tabliczki z informacją o możliwych zagrożeniach przy wchodzeniu na szczyt, świadomi tego co może nas spotkać, ruszamy na podbój naszego Kościelca. Szlak początkowo biegnie dosyć łagodnie pod górę poprzez rumowisko skalne, ale niedługo, gdyż po około 10 minutach podchodzimy pod stromy, kilkumetrowy próg, który okazuje się pierwszym utrudnieniem, z którym sobie jednak w miarę dobrze radzimy.
Pierwsze utrudnienie - kamienny próg
Największą naszą przeszkodą zaczyna być jednak deszcz, który zaczyna przybierać na sile, lecz nikt z nas nawet nie myśli, żeby się wycofać. Powyżej progu przechodzimy między innymi przez ukośnie leżącą płytę, której jedynym punktem podparcia jest wąski uskok. Ogólnie to dalsze podejście nie nastarcza większych trudności, aż pod sam wierzchołek. Tu zaczyna się wspinaczka wśród ukośnych, granitowych płyt, podczas której jesteśmy maksymalnie skoncentrowani, gdyż przy tej pogodzie i śliskiej skale, najmniejszy błąd może zakończyć się tragicznie. Jednak każdy z nas bezpiecznie dociera na szczyt i o godzinie 13.15 Kościelec, nasz prezent w 10-tą rocznicę ślubu, uznajemy za zdobyty.
Najtrudniejszy odcinek wejścia na wierzchołek
Szczyt Kościelca jest bardzo wąski i każde podejście do jego krawędzi wiąże się z dużym ryzykiem poślizgnięcia i tym samym spadnięciem w przepaść. Na szczycie spędzamy tylko chwilę gdyż jest zimno, wietrznie, deszcz zaczyna plątać się ze śniegiem, a widoków nie mamy żadnych.
Powrót ze szczytu  w tych warunkach okazuje się bardziej niebezpieczny niż wejście. Do Przełęczy Karb udaje nam się jednak zejść bez  większych przygód. Na przełęczy wybieramy zejście niebieskim szlakiem do   Zielonej Doliny Gąsienicowej, w której to znajduje się 19 spośród 21 stawów w całej Dolinie Gąsienicowej.
Największy z nich Zielony Staw osiągamy po około 20 minutach od Przełęczy Karb. Podczas zejścia mgła w dolinie ustąpiła, jednak wyższe partie gór pozostały nadal zasłonięte. Od Zielonego Stawu kierujemy się już za czarnymi znakami w kierunku dolnej stacji kolejki krzesełkowej, mijając po drodze między innymi Litworowy Staw, Troiśniak, a następnie idąc już w kierunku schroniska Murowaniec żółtym szlakiem, mały stawik Mokra Jama.
Zielona Dolina Gąsienicowa
Do schroniska, mocno przemoczeni docieramy o godzinie 15.45 i po wskoczeniu w suche ubrania zaczynamy delikatnie świętować naszą rocznicę ślubu oraz zdobycie Kościelca, w tych jakże trudnych warunkach pogodowych. Po małym świętowaniu wszyscy udajemy się grzecznie spać.
Plany naszej wyprawy w następnym dniu obejmowały wejście na Świnicę, ale ze względu na fatalną, deszczową pogodę rezygnujemy z tej opcji i decydujemy się na zejście do Kuźnic. Schronisko opuszczamy o godzinie 10.00 i niebieskim szlakiem przez Boczań (1208 m n.p.m.) docieramy do Kuźnic o godzinie 12.00, z których to przed powrotem do Dankowic, udajemy się jeszcze na placki ziemniaczane na Krupówki.

Z całego naszego dwudniowego  pobytu jesteśmy bardzo zadowoleni. Mimo deszczowej pogody udało nam się zrealizować plan minimum, czyli zdobycie Kościelca. Jednak z powodu braku tatrzańskich panoram stwierdzamy, że wejście na Kościelec trzeba powtórzyć i dlatego w tym roku planujemy ponowne wejście na Kościelec i Świnicę.

Szlaki, którymi wędrowaliśmy:
szlak turystyczny żółty szlak turystyczny niebieski z Kuźnic, doliną Jaworzynką przez Przełęcz między Kopami do schroniska Murowaniec,
szlak turystyczny niebieski z Murowańca nad Czarny Staw Gąsienicowy,
szlak turystyczny czarny Czarny Staw Gąsienicowy - Karb - Kościelec - Karb
szlak turystyczny niebieski szlak turystyczny czarny szlak turystyczny żółty Karb - Murowaniec
szlak turystyczny niebieski Murowaniec - Boczań - Kuźnice

Kościelec od strony Zielonej Doliny

W Zielonej Dolinie Gąsienicowej

Mokra Jama

No i w schroniskowym pokoju