niedziela, 2 czerwca 2013

Na Żar i Kiczerę

Wejście na Żar (761 m n.p.m.) planowałem już kilka razy, ale zawsze jak nie pogoda to coś innego stawało na przeszkodzie. Tym razem planów górskich nie było, ale kiedy rano mimo wcześniejszych złych prognoz obudziły mnie słoneczne promienie postanowiłem szybko podjąć decyzję, że idziemy z córką na Żar. Tym razem niedzielną  wędrówkę musieliśmy odbyć sami, gdyż żona musiała spędzić całą niedzielę w pracy.
Żar i Kiczera
Naszą wycieczkę postanowiłem rozpocząć czerwonym szlakiem od Zapory Porąbka, ale wcześniej chciałem  pokazać córce tzw. miasteczko duchów w Kozubniku, czyli ruiny byłego ośrodka Hutniczego Przedsiębiorstwa Remontowego w Katowicach,który to w czasach swojej świetności (okres PRL-u) był samowystarczalny. Posiadał między innymi własne ujęcie wody, oczyszczalnię ścieków, awaryjny system zasilania, a także własną stację benzynową.
Zapora Porąbka
Po odwiedzeniu tego szpecącego górski krajobraz ośrodka pojechaliśmy już w kierunku Zapory Porąbka, a dokładnie do przysiółka Łazki, aby uniknąć wchodzenia asfaltem i betonami między zaporą, a  przysiółkiem, z którego to dopiero szlak odbija w las.
W maju 2010 roku, gdy w Polsce była wielka powódź, w przysiółku tym, ze względu na wysokie nawilgocenie stoku, ziemia zaczęła się osuwać i pękać, przez co wszyscy mieszkańcy zostali ewakuowani.

Szlak od początku pnie się dosyć mocno pod górkę i mimo że góra nie przekracza nawet 800 m, potrafi dać nieźle w kość. Ścieżka cały czas biegnie lasem i tylko w jednym miejscu, którym biegnie linia energetyczna możemy dostrzec fajne panoramy z dwóch stron. Kiedy docieramy na szczyt Żaru, wcześniejszy brak panoram zostaje wynagrodzony. Góra Żar jest świetnym punktem widokowym, gdyż możemy stąd oglądać panoramy we wszystkich kierunkach. Ze szczytu mamy okazję podziwiać panoramę Wyżyny Śląskiej, góry Beskidu Małego, Śląskiego i Żywieckiego oraz Jeziora Międzybrodzkiego i Żywieckiego.
Widok z Żaru na J. Międzybrodzkie i Żywieckie
Na szczycie góry znajduje się zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej. Ma on 650 m długości oraz 250 m szerokości w najszerszym miejscu. Maksymalna głębokość zbiornika wynosi 28 m.
Na Żarze znajduje się także startowisko dla paralotniarzy, przez co możemy zobaczyć jak wygląda start i później lot na paralotni w tym wspaniałym, górskim krajobrazie.
Zbiornik wodny na Żarze oraz szczyt Kiczery
Po dłuższej przerwie spędzonej na szczycie w jednym z punktów gastronomicznych wyruszamy w dalszą drogę. Naszym kolejnym punktem wędrówki jest Kiczera (831 m n.p.m.). Według znaków dojście na szczyt powinno nam zająć około 50 minut. Na początku idziemy wzdłuż ogrodzenia zbiornika wodnego i dopiero po pokonaniu całej jego długości (prawie połowy drogi na szczyt), po chwili wchodzimy już na typowo górski szlak. Całe dojście na Kiczerę jest dosyć łagodne i zajmuje nam spokojnym tempem nie całą godzinkę. Szczyt Kiczery jest również świetnym punktem widokowym. Mamy tutaj kapitalny widok na zbiornik wodny na Żarze, a także ponowną panoramę na Beskid Mały, Śląski i Żywiecki z ich najwyższymi górami należącymi do Korony Beskidów - Babią Górą, Skrzycznem i Czuplem.
Widok z Kiczery na Żar, Czupel oraz Skrzyczne
Po krótkiej chwili spędzonej na szczycie, przyszedł czas na powrót. Niestety nie było tym razem innej alternatywy zejścia do naszego auta, niż tą samą drogą, którą wchodziliśmy. Podczas drogi powrotnej największą atrakcją dla córki było zobaczenie biegnącego wilka z bliskiej odległości.

W sumie cała nasza niedzielna wycieczka zajęła nam 5 godzin. Był to wspaniale spędzony dzień z moją kochającą górskie wędrówki córką.

Szlak, którym wędrowaliśmy:
szlak turystyczny czerwony  Zapora Porąbka (Łazki)- Żar (761 m n.p.m.) - Kiczera (831 m n.p.m.) - Żar - Zapora Porąbka (Łazki)

Data: 26.05.2013

Pozostałe zdjęcia:
Ruiny budynku ośrodka  HPR w Kozubniku

Miasteczko duchów w Kozubniku c.d.
Jezioro Międzybrodzkie z Zapory Porąbka
Początek szlaku na Żar
Widok na J. Międzybrodzkie oraz  Międzybrodzie Bialskie
Nikola na szlaku
Ostatnie podejście na szczyt
Kierunki z Żaru
Wzdłuż zbiornika w drodze na Kiczerę