piątek, 8 listopada 2013

Potrójna i Łamana Skała z Przełęczy Kocierskiej

Potrójna (884 m n.p.m.) i Łamana Skała (929 m n.p.m.) to dwa górskie szczyty leżące w Beskidzie Małym.
Na Łamaną Skałę wchodziłem już w tym roku od strony miejscowości Las zwiedzając po drodze ukrytą w lesie Grotę Komonieckiego oraz największy wodospad w Beskidzie Małym, o czym możecie przeczytać tutaj, natomiast Potrójna to góra, na którą wybrałem się po raz pierwszy.
Hala na Potrójnej

Miejscem, w którym początek ma moja wędrówka jest Zajazd nad Przełęczą Kocierską (756 m n.p.m.). Tam znajdują się też pierwsze znaki, które informują mnie, że na Potrójną mam 1h15`, a na Łamaną Skałę 2 h.
Ruszam więc za czerwonymi znakami. Pierwszym miejscem, do którego muszę dotrzeć jest Przełęcz Kocierska (718 m n.p.m.), która znajduje się na tzw. Zakręcie Beskid, na drodze 781 z Andrychowa do Żywca.
Zakręt Beskid
Na przełęcz postanawiam zejść asfaltem, choć alternatywą jest przejście terenową ścieżką, którą zostawię sobie na powrót.
Z przełęczy idę za czerwonymi znakami w kierunku Potrójnej.

Ścieżka, która prowadzi wśród lasu bukowo-świerkowego jest w miarę łagodna i nie sprawia większych problemów. Po drodze mijam bokiem szczyty Roczenki (741 m n.p.m.) oraz Kiczory (758 m n.p.m.). Następnie schodzę na Przełęcz Skaliste (726 m n.p.m.), z której zacznie się już zdecydowane podejście na szczyt Potrójnej.
Widok z Przełęczy Skaliste
Podczas wejścia praktycznie zero widoków, jedynie w kilku miejscach między drzewami można coś zobaczyć.
Po około 1h10` wychodzę na Potrójną i od razu stwierdzam, że to chyba najpiękniejsze i najbardziej magiczne miejsce w całym Beskidzie Małym. Piękna hala oraz otaczające mnie widoki na góry Beskidu Małego, Beskidu Makowkiego i Beskidu Żywieckiego robią na mnie niesamowite wrażenie, a wyłaniające się za nimi białe Tatry ... to już totalna magia.
Na Potrójnej
Widok z Potrójnej
Na hali znajduje się ulokowana na terenie gospodarstwa "Chatka na samym szczycie Potrójnej", do której oczywiście zaglądam i przy okazji robię sobie przerwę na kawę.
Po małej czarnej wracam na czerwono-żółty szlak, którym schodzę na kolejną przełęcz, tym razem Przełęcz Zakocierską (779 m n.p.m.), na której znajduje się mogiła z charakterystycznym metalowym krzyżem.
Krzyż na Przeł. Zakocierskiej
Z miejsca tego można dalej kontynuować wędrówkę czerwonym szlakiem na Łamaną Skałę, albo pójść za żółtymi znakami i zobaczyć po drodze skałę "Zbójeckie Okno" oraz odwiedzić Chatkę Studencką pod Potrójną.
Ja zdecydowanie wybieram żółty szlak zostawiając sobie czerwony na drogę powrotną. Po około 5 min. łagodnego spacerku,  po lewej stronie ukazuje mi się skalna baszta zwana  Zbójeckim Oknem.
Skała zbudowana jest z piaskowca istebniańskiego. Od strony zachodniej skalna ściana ciągnie się na ok. 20 m i 9 m wysokości. W połowie jej wysokości znajduje się skalne okno o średnicy ok. 1 m.
Zbójeckie Okno
Zbójeckie Okno
Po minięciu skały idę dalej za żółtymi znakami i po około 10 min. docieram do Chatki Studenckiej pod Potrójną.
Chatka  jest studenckim schroniskiem mieszczącym się w góralskim drewnianym domu z 1911 roku. Po wejściu do środka od razu można zauważyć, że pędzący wokoło czas omija to miejsce. Można tu poczuć klimat prawdziwego górskiego schroniska. Oprócz samego budynku, interesująco wygląda również jego otoczenie z humorystycznym szlakowskazem :).
Galerię zdjęć chatki i jej otoczenia możecie zobaczyć tutaj.
Chatka Studencka pod Potrójną
Po krótkim pobycie w chatce, wędruję dalej żółtym szlakiem, który wyprowadza mnie po ok. 10 minutach na Przełęcz na Przykrej (757 m n.p.m.). W tym miejscu powracam na opuszczony wcześniej czerwony szlak, którym będę kontynuował moją wędrówkę już do samego końca.
Po chwili marszu płaskim odcinkiem, po lewej stronie mijam górną stację kolejki w ośrodku narciarskim "Czarny Groń".
Górna stacja kolejki w ośrodku narciarskim Czarny Groń
Stok narciarski ośrodka Czarny Groń
Idąc dalej w kierunku Łamanej Skały mijam usytuowane tuż przy szlaku kolejne formacje skalne, po lewej stronie niezbyt imponującą rozmiarami skałkę natomiast po prawej stronie Zwalisko - skałę o sporym rozmiarze.
Większa wychodnia skalna ...
... i ta mniejsza.
Po minięciu wychodni skalnych docieram wreszcie do rezerwatu przyrody "Madohora", na którego obszarze znajduje się szczyt Łamanej Skały.
Rezerwat Przyrody Madohora
Po chwili od wejścia do rezerwatu dochodzę wreszcie pod szczyt, o czym informuje mnie tabliczka znajdująca się na drzewie tuż przy szlaku. Aby móc powiedzieć, że było się na samym szczycie Łamanej Skały, należy odbić w bok na wydeptaną ścieżkę prowadzącą do góry.
Na samym szczycie Łamanej Skały
Szczyt Łamanej Skały jest zalesiony i jedynie miejscami, między drzewami można coś wypatrzyć.
Widok ze szczytu Łamanej Skały
Po odpoczynku, który zrobilem sobie na samej górze Łamanej, nadszedł czas powrótu. Schodzę więc na czerwony szlak i dreptam tą samą ścieżką aż do Przełęczy na Przykrej, gdzie tym razem nie odbijam na żółty szlak, tylko idę dalej za czerwonymi znakami, które przeprowadzają mnie przez jeden z dwóch wierzchołków góry Beskid (826 m n.p.m.).
Widok na Potrójną w drodze powrotnej
Z Beskidu schodzę na Przełęcz Zakocierską, z której ponownie wchodzę na Potrójną. Na szczycie robię znowu przerwę, aby móc jeszcze raz w ciszy i spokoju chłonąć wspaniałe beskidzkie widoki z Tatrami w tle.

Była to ostatnia przerwa i ostatnie tak wspaniałe widoki, które miałem okazję oglądać tego dnia, gdyż teraz czekał mnie już tylko powrót zalesionym, czerwonym szlakiem do Zajazdu nad Przełęczą Kocierską, gdzie moja kolejna wędrówka po górach Beskidu Małego dobiegła końca.
Zajazd nad Przełęczą Kocierską


Szlaki, którymi wędrowałem:
szlak turystyczny czerwony Zajazd nad Przełęczą Kocierską - Potrójna - Przełęcz Zakocierska
szlak turystyczny żółty Przełęcz Zakocierska - Zbójeckie Okno (skała) - Chatka pod Potrójną - Przełęcz na Przykrej
szlak turystyczny czerwony Przeł. na Przykrej - Łamana Skała
szlak turystyczny czerwony Łamana Skała - Beskid - Potrójna - Zajazd nad Przeł. Kocierską

Pozostała galeria zdjęć:

Szlakowskaz na początku mojej wędrówki
Asfaltem na Przeł. Kocierską
Fragment szlaku na Potrójną
Pierwszy widok przy wejściu na Potrójną
Szlakowskaz na Potrójnej
Kapliczka na Potrójnej
Fragment ścieżki na punkt widokowy z Potrójnej
Kierunek na chatkę
Chatka na Potrójnej
WIDOKI Z POTRÓJNEJ









Szlakowskaz na Przeł. Zakocierskiej
Zbójeckie Okno z innej strony
Zejście do Chatki Studenckiej pod Potrójną
Widok na chatkę i jej otoczenie
Fragment ścieżki z chatki na Przeł. na Przykrej
Szlakowskazy na Przeł. na Przykrej
Łagodny fragment szlaku przed Łamaną Skałą
Tabliczka poniżej szczytu
Ścieżka na sam szczyt Łamanej Skały



10 komentarzy:

  1. moje ulubione miejsca spedzania wolnego czasu :) juz wkrotce znowu zawitam na weekend do chatki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mateusz. Nie byłbym sobą, gdybym się do czegoś nie przyczepił. A chodzi o tereny doskonale mi znane. Grób na Zakocierskiej nie jest grobem żołnierza z 1939 roku jak piszesz. Jeszcze kilkanaście lat temu można było na tabliczce umieszczonej na tym krzyżu odczytać datę 21 lub 24 maja 1945. Więc nawet nie może być mowy o grobie "leśnego" ponieważ partyzantka antykomunistyczna w tym rejonie nie działała, a przynajmniej nie w takim zakresie, aby były o tym wzmianki historyczne.

    Najwięcej światła na historię mogiły na Przełęczy Zakocierskiej rzuca artykuł opublikowany na stronie andrychow.pl -> http://andrychow.pl/modules.php?op=modload&name=Subjects&file=index&req=viewpage&pageid=275

    A tak poza tym to świetna wycieczka na moją "magiczną górę". Za kilka godzin tam będę ;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja, szukając informacji na temat tego krzyża trafiłem do przewodnika "Beskid Mały", którego autorem jest Radosław Truś. W nim znajduje się właśnie informacja, którą zamieściłem. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. A tak poza tym to dzięki Darku za cynk. Chyba ta wersja, do której przesłałeś mi linka będzie bardziej prawdopodobna. Jeszcze raz pozdro :)

      Usuń
    3. Darek wiem, że to Twój konik :)

      Usuń
  3. Bardzo fajna wycieczka i piękne zdjęcia :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niby nie daleko o inie ciężko a kadry i klimat, który pzredsatwiłeś urzeka.
    Pozdrawiam i pozwoliłem sobie poobserwować, bo chyba mamy wspólne ulubione tematy. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ile czasu zajęła ta wycieczka? Pytam, bo nie wiem ile godzin zarezerwować sobie na taką wędrówkę.

    OdpowiedzUsuń