wtorek, 27 maja 2014

Diabli Kamień

Skała Czarownic, którą mogliśmy zobaczyć podczas naszej ostatniej wędrówki z Wilkowic na Czupel i Magurkę Wilkowicką, to nie jedyna formacja skalna znajdująca się w tej części Beskidu Małego. Kolejna ciekawa skała, to znajdujący się przy czerwonym szlaku z Łodygowic na Czupel - Diabli Kamień (Diabelska Skała).

Początek naszej wędrówki zaplanowaliśmy z położonego nad Jeziorem Żywieckim ośrodka wypoczynkowego "Odys", na granicy Tresnej i Zarzecza.
Pod Odysem
Szybko łapiemy wzrokiem żółte znaki i już po chwili wchodzimy w boczną uliczkę (ul. Szczytowa) znajdującą się na przeciwko ośrodka. Od początku uliczka prowadzi nas wśród zabudowań asfaltem, a później betonowymi płytami.
Pierwszy odcinek szlaku z widokiem na Jezioro Żywieckie
Po przejściu asfaltowo-betonowego odcinka, docieramy pod ostatni budynek, przy którym znajduje świetny punkt widokowy na m.in. Jezioro Żywieckie i Beskid Żywiecki ze swoimi najwyższymi kulminacjami - Babią Górą i Pilskiem, a także Beskid Śląski ze Skrzycznem.
Widok na Beskid Żywiecki z Pilskiem
Z Nikolą na tarasie widokowym
Jezioro Żywieckie z Babią Górą w oddali
Babia Góra na zbliżeniu
Skrzyczne
Po zakodowaniu pierwszych widoków, idziemy dalej górską ścieżką, która po chwili prowadzi nas już w zalesionym terenie.
Tuż przed wejściem w las
Wkrótce docieramy do skrzyżowania szlaków Nad Tresną 1, przy którym znajduje się widokowa polana, z której mamy kapitalne widoki, tym razem na góry Beskidu Małego. Świetnie widać stąd m.in. Żar (761 m n.p.m.) ze znajdującym się na jego stokach lotniskiem szybowcowym, Czupel (933 m n.p.m.)- najwyższy szczyt Beskidu Małego, a także Wielki Cisownik (853 m n.p.m.), Jaworzynę (861 m n.p.m.) i Grzbiet Przysłopu.

Widok m.in. na Żar i Jaworzynę
Żar na zbliżeniu z widocznym lotniskiem
W komplecie Nad Tresną
Wielki Cisownik i Jaworzyna
Teraz zaczyna się już grzbietowy spacer, który będzie trwał aż do zakończenia żółtego szlaku.
Po chwili mijamy kolejne skrzyżowanie Nad Tresną, ale tym razem oznaczone numerem 2.

Czupel
Beskid Śląski ze Skrzycznem
Idąc dalej bardzo łagodnym szlakiem, mijamy bardzo ładną, murowaną kapliczkę.

Następnie zaczyna się delikatne podejście, które przeprowadza nas przez Solisko (635 m n.p.m.) i doprowadza do przysiółka Koleby. W miejscu tym, tuż przy szlaku, znajduje się kamienny ołtarz oraz drewniany krzyż, który jest pamiątką pobytu w tej okolicy Ks. Stanisława Stojałowskiego prześladowanego działacza chrześcijańsko-demokratycznego na przełomie XIX i XX wieku. W tym miejscu Ks. Stojałowski odprawiał Msze Święte.

Po chwili wychodzimy na Polanę Przysłop, z której mamy wspaniałe widoki na Beskid Żywiecki, a po jej minięciu dochodzimy do skrzyżowania szlaków Pod Przysłopem, przy którym kończy się żółty szlak.
Polana Przysłop
Widok na Beskid Żywiecki

Teraz wchodzimy na szlak czerwony i idziemy zalesioną ścieżką prowadzącą docelowo na Czupel. Od skrzyżowania szlaków, do Diabelskiej Skały jest tylko 5 min. łagodnego podejścia.

Mniej uważni mogą łatwo przeoczyć to cudo stworzone przez naturę, gdyż skała znajduje się nieco z boku.
Charakterystycznym znakiem świadczącym o tym, że jesteśmy tuż przy skale, jest drzewo z kierunkiem na Przysłop, wystarczy tylko spojrzeć w lewą stronę :)

Diabelska Skała to całkiem sporych rozmiarów wychodnia zbudowana ze skał piaskowca, z którą wiążą się różne legendy. Jedną z nich jest ta, która głosi, że podczas budowy Diablego Młyna pod Skrzycznem, przelatujący nad Przysłopem Diabeł przypadkowo upuścił kamień w tym oto miejscu.
Diabelska Skała
Nikola z wujkiem :)
Po dość długiej przerwie spędzonej w tym diabelskim miejscu, nadszedł czas wejścia na najwyższy szczyt tej wędrówki, wcześniej już wspomniany Przysłop (629 m n.p.m.). Idąc od skały, przecinamy czerwony szlak i wchodzimy nieoznakowaną, ale widoczną ścieżką w stronę szczytu.
Na Przysłop
Słupek szczytowy na Przysłopie
Nikola na szczycie
Ze szczytu nie powracamy już na czerwony szlak, lecz schodzimy na przełaj w kierunku Polany Przysłop, z której trafiamy do oznaczonej na żółto ścieżki. Teraz pozostaje już tylko powrót tą samą trasą nad jezioro w Tresnej, gdzie nasza wędrówka po tych niewielkich górkach dobiegnie końca.

NASZA TRASA:
szlak turystyczny żółty Tresna (Odys) - Polana Przysłop
szlak turystyczny czerwony Polana Przysłop - Diabelska Skała
Diabelska Skała - Przysłop (ścieżka nieoznakowana) - Polana Przysłop
szlak turystyczny żółty Polana Przysłop - Tresna (Odys)