niedziela, 5 października 2014

Dolina ku Dziurze

Po tym jak dzień wcześniej zrobiliśmy sobie całkiem fajny spacer w słowackich Tatrach Wysokich, połączony z wejściem na Bystrą Ławkę, następny dzień przeznaczony był na lenistwo i regenerację sił przed kolejną wyrypą, która zaplanowana była już za dwa dni. 
My jednak na czterech literach usiedzieć nie możemy i mimo niepewnej pogody, która nawiedziła Zakopane od samego rana, postanawiamy w okolicach południa wybrać się do położonej w pobliżu, króciutkiej Doliny ku Dziurze. 



Dolina Ku Dziurze jest niewielką dolinką reglową w Tatrach Zachodnich. Jej nazwa pochodzi od jaskini "Dziura", która położona jest w środkowej części doliny. Wejście do doliny znajduje się przy Drodze pod Reglami, pomiędzy Doliną Białego a Doliną Strążyską, jednak bliżej tej drugiej. 
Natomiast wracając do samej jaskini "Dziura", to jest ona najłatwiej osiągalną jaskinią w pobliżu Zakopanego. Przez dolinę, prowadzi niebieski szlak, z którym postanawiamy się tego dnia zapoznać.

Od samego początku, w towarzystwie Potoku ku Dziurze, ścieżka w dolince prowadzi nas cały czas bardzo delikatnie pod górkę. Dopiero ostatni odcinek, który ostatecznie doprowadza do jaskini, jest nieco bardziej stromy.






Po 30 min. lajtowego spaceru dochodzimy do Dziury. W tym miejscu, swój koniec ma także szlak turystyczny.


Dziura jest jaskinią jednokomorową, w której znajduje się strome i śliskie zejście, prowadzące do szerokiej komory. Aby do niej zejść, konieczne jest posiadanie latarki. My nasze zostawiliśmy w pokoju, ale dzięki uprzejmości sympatycznej rodzinki, która pożyczyła nam swoje oświetlenie, mogliśmy bezpiecznie zwiedzić tą dolną część jaskini.






Całe przejście doliny, podczas której zajrzeliśmy także do jaskini, zajęło nam niecałe 50 min.
My do tak krótkich, górskich spacerów nie jesteśmy przyzwyczajeni, ale akurat tego dnia było nam to wskazane. Podczas tej wędrówki, Nikola miała towarzystwo młodszej Oliwi, która wraz z moim bratem, dotarła na wakacje do Zakopanego.



TRASA:
szlak turystyczny niebieski Ścieżka pod Reglami (Polana Grześkówka) - Dolina ku Dziurze - Dziura

TRASA NA MAPIE:

CZAS: 50 min.

DATA: 27-08-2014




6 komentarzy:

  1. Tuż u góry nad jaskinią rosły szarotki ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze tam nie byłam, ale wychodzę z założenia, że każde, nawet niepozorne miejsce w Tatrach jest warte odwiedzenia i poznania :) Na taki zupełnie lajtowy dzień - bardzo ok. Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię szlaki przebiegające wzdłuż strumieni. Ich szum jest jak balsam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sympatyczny przerywnik. Kiedyś zawitałam w ten sposób do Doliny Lejowej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Też w tym roku na szybko odwiedziłam Dolinę ku Dziurze. Ja osobiście jakoś nie przepadam za jaskiniami, ale dla dzieci to musiała być prawdziwa atrakcja :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja również w tym roku odwiedziłam tę dolinę już po raz kolejny. I zanim tam doszłam dowiedziałam się, że straciłam pracę, więc skoro jestem w czarnej dziurze, to pójdę do dziury ;) Pogoda wtedy też była męcząca, bo siąpił deszcz. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń