poniedziałek, 29 grudnia 2014

Wielka Rycerzowa z Rycerek

Wielka Rycerzowa (słow. Rycierova hora, 1226 m n.p.m.) to szczyt należący do Grupy Wielkiej Raczy (tzw. Worek Raczański), który położony jest w Beskidzie Żywieckim.
W listopadzie zeszłego roku wędrowaliśmy już w Worku Raczańskim, ale wtedy na naszym celowniku znalazła się Wielka Racza (słow. Veľká Rača, 1236 m n.p.m.), najwyższy szczyt całej grupy - o tej wędrówce możecie przeczytać tutaj.

Tym razem w pełnym rodzinnym składzie, mimo niepewnych prognoz pogodowych, postanawiamy ponownie zajrzeć do Worka Raczańskiego i zdobyć kolejny, znajdujący się w nim szczyt - Wielką Rycerzową.
Jednak podczas tej wędrówki, najbardziej ostrzyliśmy sobie apetyty nie na szczyt Wielkiej Rycerzowej, a na znajdującą się poniżej Halę Rycerzową i znajdującą się tam Bacówkę PTTK.
Bacówka PTTK na Hali Rycerzowej

Wędrówkę rozpoczynamy z małego parkingu w Joneczkowych Rycerkach, z którego możemy udać się na Wielką Rycerzową niebieskim szlakiem przez Mładą Horę lub zielonym przez Przełęcz Przegibek.
Dzięki temu, że mamy zaplanowaną pętlę, będziemy mieli okazję skosztowania obydwóch szlaków.
Zaczniemy jednak od szlaku zielonego, którym dotrzemy najpierw do Schroniska PTTK na Przeł. Przegibek (1000 m n.p.m.).

Pierwsze metry wędrówki rozpoczynamy od dreptania asfaltem, które całe szczęście, nie trwa jednak zbyt długo, bo już po 10 min. skręcamy w prawo na typowo górską ścieżkę.

Od samego początku górska ścieżka biegnąca zboczami Bendoszki Wielkiej (1144 m n.p.m.), prowadzi nas bardzo delikatnie pod górę.

Jednak lajcikowe wejście zostaje w pewnym momencie zakłócone przez powalone na szlaku drzewa, co jest efektem szalejącego kilka dni wcześniej halnego.

Ten niespodziewany tor przeszkód daje nam nieźle popalić, bo o ile przejście pod i nad nie jest jeszcze takie kłopotliwe, to obchodzenie co niektórych drzew stromymi zboczami, nie należy już do przyjemności. Ale jakoś udaje nam się uporać z tymi przeszkodami i po 1h 20 min. docieramy do pierwszego przystanku na naszej trasie, znanego nam już z przed roku - Schroniska na Przeł. Przegibek.

W schronisku, a raczej na ławkach przed schroniskiem, w pojawiających się ku naszemu zdziwieniu promieniach słońca, robimy sobie dłuższy odpoczynek.

Po zakończeniu lenistwa ruszamy dalej w drogę. Spod schroniska kierujemy się za czarnymi znakami w stronę widocznej Bani (Przegibek) - 1124 m n.p.m.

Po drodze, z polany przy osiedlu Przegibek, możemy zobaczyć m.in. najwyższy szczyt Grupy Wielkiej Raczy - Wielką Raczę oraz Bendoszkę, Muńczoł (Muńcuł) i Kotarz.
Osiedle Przegibek oraz Bendoszka Wielka
Widok na Muńczoł i Kotarz
Widok w kierunku Wielkiej Raczy
Szybko dochodzimy do skrzyżowania szlaków, z którego rok temu odbijaliśmy w stronę Wielkiej Raczy. Tym razem jednak kierujemy się w drugą stronę za czerwonymi znakami, które doprowadzą nas na najwyższą kulminację tej wędrówki - Wielką Rycerzową.

Ruszamy delikatnie pod górę, trawersując w pierwszej kolejności szczyt Bani.

Bendoszka i widoczne schronisko na Przeł.Przegibek
Po obejściu szczytu Bani, dochodzimy do grzbietowego szlaku biegnącego wzdłuż granicy polsko-słowackiej.
Praktycznie cały czas idziemy przyjemną ścieżką w zalesionym terenie z nielicznymi miejscami, z których możemy coś zobaczyć, np. słowacką część Beskidów oraz pobliską już Wielka Rycerzową.

Najbardziej stromy odcinek szlaku ma miejsce przy znajdującej się przed nami małej wychodni skalnej, od której do samego szczytu, czeka nas już króciutki spacerek.

I wreszcie jesteśmy na najwyższym szczycie naszej wędrówki - Wielkiej Rycerzowej (1226 m n.p.m.).

Dotarcie na Wielką Rycerzową ze schroniska na Przeł. Przegibek, zajmuje nam 1 h 45 min. Ze szczytu mamy zerowe widoki, nie dlatego, że z pogodą coś nie tak, tylko dlatego, że szczyt jest zalesiony. Ale jesteśmy spokojni, bo wiemy, że najlepsze nastąpi za chwilę :D
A więc pamiątkowa fotka na szczycie i schodzimy za czerwonym i towarzyszącym niebieskim kolorem w kierunku Hali Rycerzowej.

No i po chwili jesteśmy już na otwartym terenie, z którego mamy od razu oszałamiające widoki. Wspaniale widać przede wszystkim panoramę Beskidu Żywieckiego z dominującym Pilskiem oraz Babią Górą. Oczywiście ten fantastyczny widok uzupełnia malownicza Hala Rycerzowa ze znajdującą się tam Bacówką PTTK.
 - ale tu pięknie !!!
Beskidzkie widoki
Mała Rycerzowa i Hala Rycerzowa
Hala Rycerzowa z bacówką na tle Beskidu Żywieckiego
Pełni zachwytu dochodzimy do tejże bacówki, w której, a raczej przy której, postanawiamy sobie zrobić kolejną dłuższą przerwę.

Bacówka i jej otoczenie, tworzą tu  niesamowity klimat (do którego aż chce się już wracać !!!), ale my niestety musimy opuścić to cudowne miejsce i udać się w dalszą część naszej wędrówki.
Spod bacówki podchodzimy na bardzo widokową Przeł. Pod Rycerzową, z której mamy ponownie fantastyczne widoki na Beskid Żywiecki, do Pilska i Babiej dołącza z drugiej strony m.in. Bendoszka Wielka (1144 m n.p.m.) oraz odleglejsza Wielka Racza (1236 m n.p.m.).
Podejście spod bacówki na Przeł. Pod Rycerzową
To co kochamy !!! :D
Szlakowskaz na Przeł. Pod Rycerzową
Widok w stronę m.in. Wielkiej Raczy i Bendoszki Wielkiej
Zbocza Wielkiej Rycerzowej i Przeł. Pod Rycerzową
Z przełęczy kierujemy się dalej za czerwonymi znakami w stronę Małej Rycerzowej i dalej na kolejną przełęcz - Przełęcz Młada Hora (873 m n.p.m.), gdzie znajduje się przysiółek o tej samej nazwie.
Podejście na Małą Rycerzową
Mijamy szczyt Małej Rycerzowej (1207 m n.p.m.), poniżej którego, udaje mi się jeszcze złapać do aparatu ostatnie już obszerne beskidzkie widoki, a także Małą Fatrę.
W stronę Beskidu Żywieckiego
Mała Fatra w oddali
Później zagłębiamy się już w lesie i mijając kolejny szczyt, tym razem Jaworzynki (1117 m n.p.m.), docieramy do wyżej wspomnianego już przysiółka Młada Hora, położonego na stokach Mładej Hory (1004 m n.p.m.).

Grób Partyzanta w pobliżu szlaku

Zabudowania Mładej Hory i Muńczoł
Muńczoł i Kotarz
Młada Hora
Teraz musimy rozstać się już z czerwoną farbą i odnaleźć wśród zabudowań kolor niebieski, który doprowadzi nas do Rycerek.

Zanim rozpoczniemy ostateczne zejście, mijamy zabudowania, rozwalamy się na trawie i delektujemy się jeszcze panującą wokoło ciszą.

Ostatni odcinek naszej wędrówki to półgodzinne, w miarę łagodne zejście do Rycerek, gdzie zamykamy rozpoczętą 7 godzin wcześniej pętlę.

Parking w Rycerkach
Oczywiście do auta wchodzimy tylko i wyłącznie w czystym obuwiu :D

W związku z tym, że jest to już ostatni wpis w tym roku, chcielibyśmy złożyć Wam wszystkim, zaglądającym na nasz blog, Zdrowia i Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku !!!

NASZA TRASA:

szlak turystyczny zielony Joneczkowe Rycerki - Przełęcz Przegibek szlak turystyczny czarny Skrzyżowanie szlaków na Przeł. Przegibek szlak turystyczny czerwony Wielka Rycerzowa - Hala Rycerzowa - Młada Hora szlak turystyczny niebieski Joneczkowe Rycerki