czwartek, 23 kwietnia 2015

Na Stożek Wielki z Wisły Głębce

Stożek
Stożek Wielki (czes. Velký Stožek - 978 m n.p.m.), to szczyt górski położony w Paśmie Czantorii w Beskidzie Śląskim.
Na niedzielną wycieczkę, podczas której postanowiliśmy wejść na szczyt Stożka Wielkiego, wyruszyliśmy po głębszych przemyśleniach, które spowodowane były nieciekawymi zapowiedziami pogodowymi. I jak się później okazało, było warto :-)

NASZA TRASA:
szlak turystyczny zielony Wisła Głębce - Stożek Wielki  >>> szlak turystyczny niebieski Stożek Wielki - Wisła Głębce

Wędrówkę na Stożek rozpoczynamy z parkingu przy stacji PKP w Wiśle - Głębce.

Tutaj mamy do wyboru dwa warianty wejścia na szczyt, niebieskim szlakiem przez Mraźnicę lub zielonym przez Łabajów.

My postanowiliśmy zrobić pętlę i poznać oba szlaki. Na wejście wybieramy szlak zielony.

Spod dworca, idziemy za zieloną farbą w kierunku niżej położonej drogi prowadzącej do Łabajowa. Po zejściu na nią, po prawej stronie ukazuje się wysoki betonowy wiadukt kolejowy, który został zbudowany w latach 1931-1933 przez firmę inż. Ksawerego Goryanowicza. Wiadukt posiada siedem przęseł o łącznej długości 122 m i maksymalnej wysokości filarów 25 m.

Od wiaduktu idziemy asfaltową drogą w dolinie Łabajowa przy szumie płynącego potoku Łabajów.

Po lewej stronie mijamy kompleks skoczni narciarskich o punktach konstrukcyjnych K65 i K35.

Pierwsza skocznia zbudowana została w 1931 roku. Po przebudowie skoczni w 1978 roku jej rekord wyniósł 68 m. Na tejże skoczni, swoje pierwsze skoki oddawał w późniejszych latach nasz wielki skoczek - Adam Małysz !!!

Po ok 40 min. schodzimy z asfaltu i odbijamy w prawo na betonowe ażury, które zaczynają nas nieco bardziej prowadzić pod górę.

Wkrótce ażury się kończą i rozpoczyna się normalna górska ścieżka. Po drodze pojawiają się pierwsze okazalsze widoki na góry Beskidu Śląskiego, a tuż przed nami ukazuje się kopuła szczytowa Stożka Wielkiego.

Po ok. 2 godz. spokojnej wędrówki, z nielicznymi mocniejszymi podejściami, docieramy pod schronisko na Stożku.

Zanim jednak do niego wejdziemy, odbijamy w prawo i wchodzimy na sam szczyt Stożka Wielkiego.

Ze szczytu, udajemy się wreszcie na zasłużoną przerwę do najstarszego schroniska w Beskidzie Śląskim. Jego budowa rozpoczęła się w 1920 roku, a uroczyste otwarcie nastąpiło 9 lipca 1922 roku.

Z okien schroniska, jak i z jego okolic, rozciąga się wspaniała beskidzka panorama. Możemy zobaczyć m.in. grzbiet Pasma Wiślańskiego z najwyższym szczytem Beskidu Śląskiego - Skrzycznem (1257 m n.p.m.), a także masyw Baraniej Góry.

Po dobrym schroniskowym jedzonku opuszczamy progi schroniska i idziemy za niebieskimi znakami, które mają nas zaprowadzić do Wisły Głębce.

Po lewej stronie, mijamy górną stację kolejki krzesełkowej, którą w łatwy i szybki sposób można również dostać się na Stożek.

W zimie kolejka służy głównie narciarzom, którzy korzystają z całkiem fajnych tras narciarskich znajdujących się na stożkowych stokach.

Wkrótce dochodzimy do skrzyżowania szlaków Pod Krykawicą, gdzie nasz niebieski szlak odbija w lewo. Dalej, na wprost, również prowadzi niebieski szlak, tyle że jest to szlak czeski.

Chwilę po odbiciu w lewo, na naszej drodze pojawia się całkiem niezły tor przeszkód stworzony przez miejscowych drwali. Pokonywanie terenu po wyciętych drzewach, daje nam nieźle popalić, ale i stwarza także całkiem fajną zabawę :-)

Do tej pory mieliśmy raczej wiosenno-jesienne warunki na szlaku, jednak teraz pojawiły się także warunki typowo zimowe. Oczywiście, najwięcej radochy z tego wszystkiego ma Nikola.

Niebieski szlak w większości prowadzi nas w miarę łagodnym zejściem, w zalesionym terenie.

Dopiero kiedy dochodzimy w okolice Mraźnicy, pojawiają się widokowe górskie polany.

Wkrótce dochodzimy do skrzyżowania, na którym pojawia się czerwony szlak biegnący ze Stożka przez Kiczory.

Od skrzyżowania, szlak w dalszym ciągu sprowadza nas łagodnie ku Wiśle Głębce. Po drodze mijamy kilka fajnych miejsc, z których można jeszcze coś zobaczyć.

Po ponad sześciogodzinnej wędrówce, docieramy pod dworzec kolejowy w Wiśle Głębce, gdzie nasza kolejna górska wędrówka dobiegła końca.