niedziela, 7 czerwca 2015

Gibasy, Grota Komonieckiego i największy wodospad w Beskidzie Małym

Tyle się nasłuchałem, naoglądałem i naczytałem o Gibasach, że w końcu nie wytrzymałem i postanowiłem z rodzinką i znajomymi odwiedzić to miejsce.
Gibasy to widokowa polana w Beskidzie Małym, na której znajduje się kilka starych drewnianych domków. Jednym z nich jest oferująca noclegi - klimatyczna Chatka Gibasówka, do której podczas tej wędrówki także zaglądniemy. W naszych planach znalazła się także, znana nam już "Grota Komonieckiego" i największy wodospad w Beskidzie Małym - "Dusiołek".

Widok z Gibasów na Beskid Żywiecki
NASZA TRASA:
szlak turystyczny niebieski Przeł. Kocońska - Gibasów Groń - Przeł. pod Mladą Horą
szlak turystyczny zielony Przeł. pod Mladą Horą - Gibasowe Siodło - Przeł. pod Mladą Horą - Przeł. Anula
szlak turystyczny żółty (ścieżka turystyczna) Przeł. Anula - Las

Wędrówkę rozpoczynamy z Przełęczy Kocońskiej (557 m n.p.m.) w miejscowości Kocoń, z parkingu przy restauracji "Pod Dębami".

Przechodzimy na drugą stronę drogi, gdzie łapiemy niebieski szlak prowadzący na Przełęcz pod Mladą Horą. Początkowo idziemy asfaltową drogą, ale dość szybko wchodzimy na typowy górski trakt.

Idziemy głównie lasem, ale po drodze mijamy także widokową Polanę Przysnopek, z której możemy zobaczyć fajne beskidzkie widoczki.

Następnie przechodzimy przez Przeł. Czarny Dział (802 m n.p.m.), a po 10 min. dochodzimy już pod szczyt Wielkiego Gibasów Gronia (Gibasów Wierch).

Przez sam szczyt nie prowadzi szlak, o czym informuje nas tabliczka, która wskazuje jedynie drogę w jego kierunku.

My oczywiście musimy na niego wejść, bo jakby mogło być inaczej :) Odbijamy w lewo i zaczynamy podejście coraz to bardziej zanikającą w polu borówek ścieżką.

W końcu udaje nam się stanąć na samym szczycie Wielkiego Gibasów Gronia (898 m n.p.m.).
Z ogołoconego z drzew szczytu, możemy zobaczyć pobliskie górki Beskidu Małego.
Co ja tu widzę ???
Widok w kierunku Potrójnej
Na szczycie Wielkiego Gibasów Gronia
Kolejna górka w Beskidzie Małym zdobyta :)
Po krótkiej przerwie schodzimy tą samą drogą w kierunku niebieskiego szlaku. Bardzo szybko docieramy nim na przeł. Pod Mladą Horą (846 m n.p.m.).

Z przełęczy maszerujemy już za zielonymi znakami w kierunku Kocierza Górnego i Porąbki.
Początkowo idziemy "lajtową" widokową ścieżką, z której możemy zobaczyć m.in. pobliską Łamaną Skałę i Potrójną w Beskidzie Małym.
Widok na Potrójną
Łamana Skała

Później rozpoczynamy dość ostre zejście, które całe szczęście, szybko zamienia się w wygodną ścieżkę wprowadzającą nas na Gibasowe Siodło (810 m n.p.m.) i znajdującą się tutaj widokową polanę.

Z polany Gibasów możemy nacieszyć oczy widokiem na Beskid Żywiecki.
Widok w stronę Beskidu Żywieckiego z Babią Górą w tle
Szczęśliwi :)
Jak już na wstępie wspomniałem, znajduje się tutaj kilka starych drewnianych domków, z których tym najważniejszym jest klimatyczna "Chatka Gibasówka".
"Chatka Gibasówka"

Życie w "Gibasówce" toczy się zupełnie innym rytmem, niż to, do którego jesteśmy przyzwyczajeni na co dzień. Jeżeli ktoś ma ochotę poczuć ten rytm, może skorzystać z oferty noclegu w chatce.
Zainteresowanych odsyłam na stronę: http://www.gibasy.prv.pl/

Po Gibasowej przerwie nadszedł czas powrotu.
Na Przełęcz pod Mladą Horą powracamy tym samym zielonym szlakiem. Tutaj do zielonego dołącza niebieski szlak, którym wchodziliśmy z Koconia.
Teraz już za dwukolorowymi znakami idziemy w kierunku Przeł. Anula.

Tuż przed przełęczą odbijamy w prawo na wąską ścieżkę, która oznaczona jest kolorem żółtym. Nie jest to jednak szlak turystyczny i chyba przez to, zaniedbane zostało jego oznaczenie.
My znamy już tą trasę i całe szczęście wiemy - co, gdzie i jak.

Schodzimy gęstym lasem, aż do końca ścieżki. Następnie skręcamy w lewo, a po chwili ponownie w prawo, na widoczną, opadającą ostro w dół ścieżkę. Strome zejście doprowadza nas na wygodną dróżkę, przy której, po prawej stronie na drzewie, znajduje się namalowany farbą kierunek do groty.

Po krótkim zejściu docieramy do "Groty Komonieckiego".
Grota Komonieckiego
Zimny prysznic musiał być :)
W pełnym składzie :)

Jaskinia jest dużą komorą o powierzchni 115 m2. Jej szerokość wynosi ok. 15 m, a wysokość to 2 m.

Spod jaskini, nie powracamy z powrotem na ścieżkę, tylko schodzimy w dół, wzdłuż potoku Dusicy, tak aby ponownie zobaczyć największy wodospad Beskidu Małego - "Dusiołek".
Potok Dusica
Wodospad "Dusiołek"

Po obejrzeniu ostatniej atrakcji dnia, powracamy na przełaj do głównej ścieżki, która doprowadza nas do dużego składu drewna, spod którego już w otwartym terenie, wśród ładnych widoków na Pasmo Pewelskie, docieramy do miejscowości Las.

Do zamknięcia górskiej pętli, pozostaje nam już tylko dotarcie na parking, czyli przejście ok.1 km poboczem ruchliwej drogi łączącej Żywiec i Suchą Beskidzką.
Przydrożna zagroda z leśnymi ssakami

I tak właśnie dobiegła końca nasza włóczęga po górkach Beskidu Małego.  Dzięki niej udało nam się poznać nowe malownicze beskidzkie zakątki, w które na pewno jeszcze kiedyś zaglądniemy :)