niedziela, 18 października 2015

Od Zakrętu Śmierci na Wysoką Kopę w Górach Izerskich

Góry Izerskie są najdalej na zachód wysuniętą częścią polskich Sudetów. Dzielą się one na dwie części - Grzbiet Kamienicki i Grzbiet Wysoki. Najwyższym szczytem Gór Izerskich jest położona w Grzbiecie Wysokim - Wysoka Kopa (1126 m n.p.m.).

I to właśnie poprzez zdobycie Wysokiej Kopy, która zaliczana jest do Korony Gór Polski, chcieliśmy się zapoznać z tym sudeckim pasmem.
Na Wysoką Kopę nie prowadzi żaden szlak turystyczny, ale po wcześniejszym szperaniu w sieci, wiedzieliśmy jak trafić na jej szczyt. Nie chcieliśmy się jednak ograniczyć jedynie do wejścia i zejścia jak najkrótszą drogą, ponieważ mieliśmy ochotę zapoznać się z Górami Izerskimi nieco bardziej. Dlatego też postanowiliśmy rozpocząć wędrówkę od "Zakrętu Śmierci" i dalej Wysokim Grzbietem dotrzeć na Wysoką Kopę, przechodząc wcześniej przez Wysoki Kamień (1058 m n.p.m.) i Zwalisko (1047 m n.p.m.).

TRASA:
szlak turystyczny żółty Zakręt Śmierci > Wysoki Kamień >>> szlak turystyczny czerwony Wysoka Kopa (końcowy odcinek poza szlakiem) > Wysoki Kamień >>>  szlak turystyczny żółty  Zakręt Śmierci

Jak już na wstępie wspomniałem, wędrówkę rozpoczynamy  od "Zakrętu Śmierci", który znajduje się na zboczach Czarnej Góry, na drodze wojewódzkiej nr 358 zwanej Drogą Sudecką pomiędzy Szklarską Porębą a Świerardowem - Zdrój.

"Zakręt Śmierci" to łuk drogi 180° o promieniu 30 metrów znajdujący się na wysokości 775 m n.p.m. Wybudowany został jako obiekt militarny w latach 1935-1937. W razie wojny miał to być punkt strategiczny. Aby utrudnić marsz wrogich wojsk, miał zostać wysadzony w powietrze.
Złą sławę i nazwę zyskał po 1945 roku, ze względu na liczne wypadki spowodowane przez kierowców samochodów osobowych i ciężarowych.
"Zakręt Śmierci" na starej pocztówce (zdj. Wikipedia)
Widok na Karkonosze
Od zakrętu idziemy żółtym szlakiem w kierunku Wysokiego Kamienia (1058 m n.p.m.). Od samego początku towarzyszą nam delikatne opady deszczu, które momentami zamieniają się w bardziej intensywne. Tracimy sporo czasu chowając się tu i tam. Jesteśmy jednak cierpliwi, bo według prognoz godzinowych deszcz powinien ustąpić po około godzinie. Podczas marszu żółtym szlakiem, możemy zobaczyć pierwsze ciekawe formacje skalne, których będzie całkiem sporo w dalszej części naszej wędrówki

Po ok. 1 h 45 min. marszu z licznymi postojami, docieramy wreszcie na Wysoki Kamień, na którym
nie dość, że pada, to jeszcze mocno wieje. Ale całe szczęście,  jest się gdzie schronić, bo znajduje się tutaj schronisko na Wysokim Kamieniu.

Schronisko na Wysokim Kamieniu
Kiedy wydawało się nam, że będziemy zmuszeni do odwrotu, prognoza godzinowa zaczęła się sprawdzać. Przestaje padać i wiać, a do tego zaczyna przebijać się słońce !!! Po 45 minutach wypadamy ze schroniska, kodujemy pierwsze widoki na Karkonosze i rozpoczynamy marsz czerwonym szlakiem w kierunku Wysokiej Kopy.

Widok z Wysokiego Kamienia
Widok na Karkonosze
Na Wysokim Kamieniu :)
Kierunki na Wysokim Kamieniu
Idziemy bardzo łagodnym, w większości zalesionym grzbietem. Po ok. 45 min. wchodzimy na Zwalisko (1047 m n.p.m.), gdzie znajduje się sporo różnych rozmiarów skał, z których można zobaczyć bardzo fajne widoki.

Widok ze Zwaliska na Pogórze Izerskie
Karkonosze widziane ze Zwaliska
Widok na Wysoki Kamień
Widok na kopalnię kwarcu Stanisław
 Ze Zwaliska bardzo szybko dochodzimy do kopalni kwarcu "Stanisław" (1050 m n.p.m.), która jest najwyżej położoną kopalnią odkrywkową w Polsce, a nawet w środkowej Europie.
Kopalniane zabudowania
Teren kopalni
Karkonosze widziane z terenu kopalni
Główny (Śląski) Grzbiet w Karkonoszach
Przechodzimy przez jej tereny i wychodzimy na przeciwległą asfaltową drogę, którą idziemy do pierwszego, znajdującego się po prawej stronie szlakowskazu.

Opuszczamy asfalt i zaczynamy podejście zboczami Wysokiej Kopy. Wkrótce wychodzimy na górną, bardzo łagodną część góry. Przez chwilę idziemy jeszcze za czerwonymi znakami, ale wkrótce się z nimi żegnamy, bo na wierzchołek Wysokiej Kopy czerwony szlak nie prowadzi.

Szlak opuszczamy w miejscu, gdzie czerwona strzałka nakazuje iść w prawo, a na wprost jest widoczna ścieżka prowadząca między drzewami. Tuż za nimi znajduje się zwalony drewniany mostek. Przechodzimy przez dno rowu , nad którym niegdyś wznosił się  wspomniany mostek i idziemy dalej za wydeptaną ścieżką.

Po jakimś czasie dochodzimy do momentu, gdzie musimy odbić w lewo, o czym informuje nas ułożona z gałęzi strzała. Po odbiciu w lewo, momentalnie dochodzimy do kolejnej strzały, która kieruje nas tym razem w prawo.

W ten oto sposób docieramy na najwyższy szczyt Gór Izerskich - Wysoką Kopę (1126 m n.p.m.) i tym samym powiększamy naszą kolekcję gór w KGP.
Szczyt Wysokiej Kopy
Szczęśliwi :) Kolejna "korona" zdobyta !!!

Z Wysokiej Kopy na Zakręt Śmierci powracamy tą samą drogą.

No i tak właśnie zakończyła się nasza pierwsza wizyta w Górach Izerskich, paśmie, które tak jak przewidywaliśmy, rozbujało nas w sobie na maksa. Cieszyliśmy się, że zdecydowaliśmy się na zdobycie Wysokiej Kopy wraz z przejściem kawałka tego cudownego pasma. I już teraz mogę przyznać, że z naszych wędrówek po Sudeckich szlakach, które zresztą odwiedziliśmy po raz pierwszy - Góry Izerskie zrobiły na nas największe wrażenie :)