czwartek, 29 października 2015

Na Śnieżkę przez Sowią Przełęcz

Śnieżka
No i nadszedł czas zdobycia Śnieżki (1603 m n.p.m.), najwyższej góry w Karkonoszach i jednocześnie w całych Sudetach.

Wędrówkę na  Królową Sudetów rozpoczynamy od Kruczych Skał, które znajdują się pomiędzy Wilczą Porębą a Skalnym Osiedlem w Karpaczu. Stamtąd za czarnymi znakami kierujemy się na Sowią Przełęcz (1164 m n.p.m.).

Szlak na przełęcz prowadzi nas cały czas lasem i dopiero przed samym wyjściem na nią, za plecami pojawiają się pierwsze widoki. Rekompensatą za ten leśny marsz jest cisza, której nie zaznamy wchodząc od strony Śląskiego Domu.

Z Sowiej Przełęczy idziemy już za czerwonym kolorem w kierunku Śnieżki. Mijamy czeskie schronisko "Jelenka" (1260 m n.p.m.) i zaczynamy mozolne podejście drewnianymi schodami na leżącą w Czarnym Grzbiecie - Czarną Kopę (1411 m n.p.m.).

Idąc grzbietem w kierunku widocznego szczytu Śnieżki, możemy się delektować bardzo fajnymi widokami.

Wkrótce dochodzimy do wybrukowanego chodnika, który doprowadza nas na najwyższy szczyt Karkonoszy i całych Sudetów.

Sam szczyt nie zrobił na nas dobrego wrażenia, gdyż poczuliśmy się na nim  jak w "terenie zabudowanym". Na plus przemawiają jedynie widoki, które możemy stąd zobaczyć i fakt, że zdobyliśmy kolejną górę do Korony Gór Polski.

Ze Śnieżki schodzimy ponownie wybrukowanym, ale za to bardzo widokowym traktem, który doprowadza nas do przeludnionego budynku schroniska "Domu Śląskiego".

Od "Domu Śląskiego" idziemy za czerwoną farbą w kierunku Schroniska PTTK Nad Łomniczką. Po drodze do niego mijamy Symboliczny Cmentarz Ofiar Gór oraz Wodospad Łomniczki. Cały czas mamy też podgląd na zdobytą już Śnieżkę.

Dochodzimy wreszcie do schroniska, w którym zastajemy wiele wolnych miejsc w sali bufetowej, czym jesteśmy nieco zdziwieni.

Przy schronisku porzucamy kolor czerwony i zaczynamy zejście za żółtymi znakami w kierunku Wilczej Poręby, a następnie Karpacza Dolnego.

I to właśnie w Karpaczu kończymy naszą pierwszą wędrówkę w Karkonoszach, podczas której zdobywamy "Królową Sudetów" :) , kolejną perełkę do kolekcji KGP.

NASZA TRASA:
szlak turystyczny czarny Krucze Skały >>> Sowia Przełęcz szlak turystyczny czerwony Śnieżka >>> Dom Śląski >>> Schronisko PTTK Nad Łomniczką szlak turystyczny żółty Wilcza Poręba >>> Karpacz

NA MAPIE:
Trasa Karpacz, Krucze Skały ↔ Karpacz, Łomniczka w serwisie mapa-turystyczna.pl

SUMA PRZEWYŻSZEŃ: 1030 m
SUMA OBNIŻEŃ: 1062 m
DŁUGOŚĆ TRASY: 15,5 km
NASZ CZAS: 7,5 h
DATA: 30-07-2015

1. Bardzo fajną opcję na zdobycie Śnieżki wybraliście. Czarny Grzbiet jest mniej popularny niż szlak od Domu Śląskiego, ale jak sam zauważyłeś, ciekawy.
    Zgodzę się, że na szczycie można poczuć się "jak w mieście". Jest kolejka, poczta, kaplica, restauracja i obserwatorium, a nawet pomnik. Ale najważniejszego - widoków - też nie brakuje :)

2. Trasa od Sowiej Przełęczy przez Jelenkę jest super. Widzę, że pogoda dopisywała, w okolicy Śnieżki trochę chmurek, ale widoki fajne, takie jak lubię. :)

3. Osobiście uważam, że to najpiękniejszy i najlepszy bo nie tak zatłoczony wariant "śnieżkowy" sama miałam okazję przejść ten szlak, więc wiem, co mówię :)
    Piękne zdjęcia!
    pozdrawiam serdecznie

4. Bardzo atrakcyjny wariant wejścia na Śnieżkę. Jak widać dużo spokojniejszy niż pozostałe.Do tego dostarczający dużo wspaniałych panoram górskich. Chętnie kiedyś nim pospaceruję, jak znów odwiedzę Karkonosze.