niedziela, 15 listopada 2015

Listopadowy weekend w Beskidzie Żywieckim. Dzień drugi: z Wielkiej Raczy do Soli przez Bendoszkę Wielką

Kiedy kładliśmy się spać w cieplutkim pokoju klimatycznego schroniska na Wielkiej Raczy, cały czas zastanawialiśmy się, czy w niedzielny poranek będzie nam dane cokolwiek zobaczyć ze szczytu.

TRASA:
szlak turystyczny czerwony Wielka Racza (PTTK) - Abramów - Kikula - Przeł. Przegibek
szlak turystyczny czarny Przeł. Przegibek - Bendoszka Wielka - Praszywka Wielka - Rycerka Dolna - Łysica - Sól PKP

Schronisko opuszczamy po godz. 8.30, dając sobie ponad 8 godz. czasu na dotarcie na dworzec PKP w Soli, z którego tuż przed 17.00 mieliśmy interesujący nas pociąg.
Z Wielkiej Raczy ruszamy za czerwonymi znakami w kierunku schroniska PTTK na Przegibku. Od samego początku towarzyszy nam osiadłe tutaj mleko, które ustępuje dopiero po około dwóch kwadransach wędrówki.
Szlak prowadzi nas praktycznie cały czas lasem, przez co z widokami jest cieniutko. Nie oznacza to, że szlak jest ich całkiem pozbawiony, bo poniżej szczytu przechodzimy przez polanę, która przy dobrej pogodzie pozwala zobaczyć całkiem fajne górskie pejzaże. Jeszcze dalej znajduje się malownicza Hala Śrubita, z której również można oko nacieszyć.

Idąc za czerwonymi znakami, przechodzimy m.in. przez Abramów (1084 m n.p.m.) i Kikulę (1119 m n.p.m.). I to właśnie dopiero między Kikulą a Przegibkiem mamy pierwsze konkretne widoki, co zawdzięczamy cudownej pogodzie, która nareszcie zagościła w tych rejonach. Z  Przełęczy Przegibek (990 m n.p.m.) widzimy kolejny szczyt, przez który będziemy przechodzić - Bendoszkę Wielką (1144 m n.p.m.). Na przełęczy czeka nas też zmiana koloru szlaku, bo dotychczasowy czerwony zamieniamy na kolor czarny, który będzie nam już towarzyszył do samej Soli.

Zanim zaczniemy podejście na Bendoszkę, odwiedzamy jeszcze klimatyczne schronisko PTTK na Przegibku.

Ze schroniska na Bendoszkę Wielką czeka nas niedługie, ale bardzo solidne podejście. Na jej szczycie znajduje się wysoki na 23,5 metra - "Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej.
Szczyt Bendoszki Wielkiej jest bardzo atrakcyjnym punktem widokowym, oferującym widoki na góry Beskidu Żywieckiego oraz przy dobrych warunkach na Małą Fatrę.

Z Bendoszki schodzimy na bardzo ładną Przeł. Przysłóp Potócki (845 m n.p.m.), na której znajduje się baza namiotowa OU PTTK Gliwice.

Od przełęczy czeka nas kolejne dość męczące podejście, które musimy pokonać, aby wejść na kolejny szczyt - Praszywkę Wielką (1044 m n.p.m.). Praszywka Wielka jest kolejnym świetnym punktem widokowym na trasie.

Z Praszywki schodzimy miejscami bardzo widokowym szlakiem do Rycerki Dolnej.

Aby dostać się do Soli musimy przebić się jeszcze przez Łysicę (704 m n.p.m.). Mimo, że wysokość jej niewielka, podejście na nią jest całkiem, całkiem.

Po pokonaniu Łysicy pozostaje już tylko dojście asfaltem na dworzec PKP w Soli.

SUMA PODEJŚĆ: ok.760 m
SUMA ZEJŚĆ: 1450 m
DŁUGOŚĆ TRASY: ok. 22 km
NASZ CZAS: 8 h

ZOBACZ TRASĘ NA:
Trasa Schronisko PTTK na Wielkiej Raczy ↔ Sól w serwisie mapa-turystyczna.pl

DATA: 08-11-2015

1. Przyznaj się, jak zaklinaliście pogodę? ;) Już się bałam, że mgła nie odpuści, a tutaj proszę, jakie piękne jesienne, beskidzkie obrazki.

1. Już Ci zdradzam tajemnicę - kilkakrotnie musieliśmy przy bufecie wypowiedzieć dwa magiczne słowa - ŻYWIEC i LECH :D

2. No tak, te słowa zawsze sprowadzają pogodę. Co prawda pogodę ducha, ale czasami, jk widać na zdjęciach, i aura na zewnątrz się potrafi zmienić na lepsze. Fajny, widokowy szlak. Jesienią dodatkowo urzeka rudymi barwami.
    Pozdrawiam.

3. Dobrze, że się rozpogodziło, bo chodzić po jesiennym lesie tylko w chmurach, to trochę szkoda.

Fajne zdjęcia w promieniach zachodzącego słońca :)

4. Miło zobaczyć swoje rodzinne strony. Dziękuję i pozdrawiam :)

5. Rzeczywiście, w początkowym odcinku trasa ta stroni od widoków, ale od czasu do czasu są i to całkiem przyzwoite.
    Fajnie, że się wypogodziło - zdjęcia jesieni z chmarami mają to coś.