środa, 20 stycznia 2016

Pilsko z Przełęczy Glinne

Na szczycie Pilska
Od wejścia na Pilsko (1557 m n.p.m.), drugi co do wysokości szczyt w Beskidzie Żywieckim, postanowiliśmy rozpocząć nasz górski rok 2016.

Z wielu możliwych dróg prowadzących na szczyt Pilska, wybraliśmy niebieski szlak graniczny z Przełęczy Glinne (809 m n.p.m.), który do pewnego momentu biegnie równolegle z czerwonym szlakiem prowadzącym do Schroniska PTTK na Hali Miziowej.

Początek wędrówki jest łagodny, ale późniejsze nachylenie ścieżki potrafi już nieźle zmęczyć. Przez dłuższy czas szlak prowadzi lasem, ale po nabraniu wysokości możemy za plecami oglądać m.in. sylwetkę rządzącej w Beskidzie Żywieckim - Babiej Góry. Po opuszczeniu leśnej strefy i wejściu w piętro kosodrzewiny, widoki stają się coraz to bardziej okazałe. Po lewej stronie możemy oglądać po raz pierwszy Tatry.
Przełęcz Glinne
Na szlaku
Babia Góra
Pierwszy widok na Tatry

Po 2 h 30 min. wychodzimy na należącą do Grupy Pilska - Górę Pięciu Kopców (1533 m n.p.m.), a następnie po pokonaniu 200 metrów zielonym szlakiem, jesteśmy już na szczycie Pilska (1557 m n.p.m.).
Widoki z Góry Pięciu Kopców oraz samego Pilska są przecudowne. Mamy obszerne panoramy na m.in. Beskid Żywiecki, Beskid Śląski, Beskid Mały oraz wystające ponad chmury Tatry i szczyty Słowacji.

Na Górze Pięciu Kopców

Na Pilsku

Nasz team na Pilsku - Wiola, Bożena, Paweł, no i ja z Renatą :-)

Ze szczytu powracamy na Górę Pięciu Kopców, z której schodzimy za czarnymi znakami w kierunku Hali Miziowej i znajdującego się tam schroniska PTTK. W większości szlak prowadzi po jednej z wielu znajdujących się tutaj tras narciarskich, bo Pilsko to także jeden z ważniejszych ośrodków narciarskich w kraju.

Na czarnym szlaku
Na zdj. m.in. Munczolik, Palenica, Rysianka i Romanka w Beskidzie Żywieckim
Widok ze szlaku na pobliski Kopiec, Buczynkę, Uszczawne Wyżne oraz Romankę z Majcherkową w oddali
Beskidzkie hale
Na Hali Miziowej
Schronisko PTTK na Hali Miziowej
Widok z Hali Miziowej na Babią Górę
Od schroniska idziemy już za czerwonymi znakami, które doprowadzą nas na Przełęcz Glinne. Zejście rozpoczynamy od pokonania kolejnego fragmentu trasy zjazdowej, a następnie wchodzimy na wąską, leśną ścieżkę, która sprowadza nas bardzo delikatnie, aż do momentu połączenia się z niebieskim szlakiem. Zanim jednak dojdzie do połączenia się szlaków, przechodzimy przez bajecznie uformowane górskie źródło. Ostry mróz, który panował przez kilka dni, stworzył naprawdę piękne dzieło !!!
Ostanie spojrzenie na Królową Beskidów

Zjazd po lodowcu :-)
Kryształy

Przeł. Glinne i zabudowania na przejściu granicznym ze Słowacją
Po 7 godzinach (z wliczeniem długiego pobytu na szczycie i w schronisku) docieramy na parking na Przełęczy Glinne i kończymy pierwszą górską wędrówkę w 2016 roku.

NASZA TRASA:
szlak turystyczny czerwony >>> szlak turystyczny niebieski Przełęcz Glinne - Góra Pięciu Kopców (GPK)
szlak turystyczny zielony  GPK - Pilsko - GPK
szlak turystyczny czarny GPK - Hala Miziowa  (Schr. PTTK)
szlak turystyczny czerwony Hala Miziowa (schr. PTTK) - Przełęcz Glinne

Trasa Przełecz Glinne ↔ Przełecz Glinne w serwisie mapa-turystyczna.pl

SUMA PRZEWYŻSZEŃ: 790 m
SUMA OBNIŻEŃ: 790 m
DŁUGOŚĆ TRASY: 11,6 km
DATA: 02-01-2016

1. Na Pilsku jeszcze nie byliśmy i jak tak patrzę na tę aurę, jaką mieliście, to aż mi się uśmiech rozszerza. :) Pięknie. Widok na Babią zacny.

2. Lubię szlak z Glinnego, od pewnego momentu mega widoki! Póki co jednak miałam okazje nim schodzić, więc muszę nadrobić zaległości ;)

3. Do Pilska mam ogromny sentyment, to tutaj zaczęła się moja miłość do gór w ogóle. Chodziłam wcześniej po górach, ale tylko chodziłam...... od Pilska góry stały się moją namiętnością, miłością, priorytetem, chociaż nowe buty obtarły do krwi :) Też miałam takie widoki i wspaniałe towarzystwo, może dlatego zaiskrzyło? Wspaniała relacja i zdjęcia, gratuluję i pozdrawiam :)