poniedziałek, 11 stycznia 2016

Romanka i Hala Rysianka

Panorama z Hali Rysianka
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia ląduję z kolegą Marcinem w Beskidzie Żywieckim, z którym postanawiam zdobyć Romankę (1366 m n.p.m.) i odwiedzić Schronisko na  Hali Rysianka (1290 m n.p.m.).

Wędrówkę rozpoczynamy o godz. 7.45 z małego parkingu przy sklepie w Żabnicy - Skałka, z którego odchodzą szlaki na m.in. Halę Boraczą, Halę Rysianka i na Słowiankę.
Ze szlakowskazu wybieramy oznaczony czarnym kolorem kierunek na Słowiankę.

Kierunki ze Skałki
Szlak w początkowej fazie prowadzi nas łagodnie asfaltem, a następnie szeroką, szutrową drogą. Później wchodzimy już na typową górską ścieżkę i zaczynamy pokonywać coraz to bardziej męczący odcinek szlaku.
Dość szybko, bo już po trzech kwadransach jesteśmy na Hali Słowianka (840 m n.p.m.), na której ulokowana jest prywatna Górska Stacja Turystyczna "Słowianka".
Górska Stacja Turystyczna "Słowianka"
Schronisko ma do zaoferowania noclegi, sklepik, a także naukę jazdy konnej, natomiast na zewnątrz - fajne widoki na m.in. Romankę i Rysiankę.
Przez to, że schronisko jest czynne dopiero od godz. 9.00, korzystamy z zewnętrznych ławek i robimy przerwę śniadaniową z widokiem na nasz cel.
Przy schronisku
Ze Słowianki ruszamy niebieskim szlakiem w kierunku Romanki.
Kierunki ze Słowianki
Idziemy w kierunku wzniesienia Suchy Groń (870 m n.p.m.).Przechodzimy przez rozległą halę z jakimiś opuszczonymi budynkami po prawej stronie. Przed nami coraz bardziej pręży muskuły Romanka.

Na Suchym Groniu znajdują się umieszczone na obciętym drzewie tabliczki z kierunkami. Z tego miejsca można odbić za czerwonymi znakami na Halę Rysianka z pominięciem Romanki, natomiast za niebieskimi znakami skorzystać z opcji bardziej męczącej - przez Romankę.
Miejsce ostatniej szansy na uniknięcie Romanki :-)
Nasz plan to - Romanka !!! Ruszamy więc za niebieskimi znakami i rozpoczynamy ostre , męczące podejście, jakie ma do zaoferowania szlak na Romankę. Podczas "wspinaczki", zanim wejdziemy w las, możemy podziwiać świetne beskidzkie panoramy Beskidu Żywieckiego, Beskidu Śląskiego i Beskidu Małego oraz oddzielającą te dwa ostatnie pasma - Bramę Wilkowicką.
Beskid Śląski ze Skrzycznem i Baranią Górą
Beskid Śląski i Beskid Mały oraz rozdzielająca je Brama Wilkowicka
Beskid Mały oraz Jezioro Żywiecki
... z Beskidem Śląskim w tle :-)
Po niecałych dwóch godzinach, licząc od Słowianki, docieramy na zalesiony szczyt Romanki.

Romanka zdobyta !!! :-)
Na szczycie Romanki

Szczytowe partie Romanki należą do rezerwatu przyrody, który powstał  w celu ochrony jednego z ostatnich fragmentów puszczy karpackiej. W rejon Romanki lubi zajrzeć m.in. wilk, jeleń szlachetny, ryś, a nawet niedźwiedź brunatny.
Romanka to nie tylko przyroda, to także historia. Tutejsze stoki podczas II wojny światowej były schronieniem oddziałów partyzanckich, które pod koniec wojny toczyły walki z okupantem. Działał tutaj oddział partyzancki "Romanka". Jedną z najbardziej spektakularnych akcji oddziału było spacyfikowanie schroniska na Rysiance, gdzie znajdował się wówczas ośrodek wypoczynkowy oficerów niemieckich.
Na Romance żegnamy się z niebieskimi znakami i obieramy żółty kierunek na Rysiankę.
Schodząc ze szczytu, szybko popadamy w stan euforii, ponieważ na horyzoncie pojawiają się pierwsze widoki na Tatry i inne słowackie pasma górskie.
Tatry po raz pierwszy !!!
Iść ... w stronę słońca

Szybko docieramy na pierwszą z trzech bajecznie widokowych hal - Halę Łyśniowską z widokiem na m.in. Babią Górę, Pilsko i Tatry.
Widok na pasma górskie w Słowacji
Tatry
Babia Góra, Pilsko i Tatry
Babia Góra
Następnie przechodzimy przez Przełęcz Pawlusia (1180 m n.p.m.) i wychodzimy na drugą z hal - Halę Pawlusia, z której do Babiej, Pilska i Tatr dołączają panoramy Beskidu Śląskiego i Beskidu Małego.
Widok na Beskid Śląski
Beskid Śląski i Beskid Mały w oddali
Beskid Żywiecki, Beskid Śląski i Beskid Śląsko-Morawski w tle

Widok na Beskid Makowski i Beskid Żywiecki z Babią Górą
Martoszka
Po krótkim podejściu z Hali Pawlusiej wychodzimy na ostatnią z hal - Halę Rysianka. I to właśnie ta hala jest naszą "wisienką na torcie" podczas tej wędrówki. Widoki oszałamiające, widoki, na które tak bardzo liczyłem planując tę wycieczkę. Możemy stąd zobaczyć m.in. Babią Górę, Pilsko, Tatry, Niżne Tatry oraz Małą Fatrę. Nie przypominam sobie, kiedy ostatni raz miałem taką ucztę widokową podczas beskidzkiej wędrówki.
Grupa Pilska oraz Tatry w oddali
Widok na Tatry
Widok z hali w kierunku słowackich pasm. W oddali m.in. Niżne Tatry i piramida Wielkiego Chocza
Widok na Małą Fatrę
Zbliżenie na Małą Fatrę z Wielkim Rozsutcem  i Stohem na czele
Z Marcinem na hali :-)
Na hali znajduje się wybudowane w latach 1933-1937 roku przez Gustawa Pustelnika - Schronisko PTTK na Hali Rysianka (1290 m n.p.m.), w którym robimy sobie obowiązkową przerwę z okiennym widokiem na Tatry.
Schronisko PTTK na Hali Rysianka
Taki widok z okna !!!!
Z wielkimi oporami opuszczamy tę klimatyczną miejscówkę i rozpoczynamy zejście zielonym szlakiem do Żabnicy.

Powracamy na Halę Pawlusia, z której kierujemy się na lewo. Szlak na początku jest bardzo widokowy, bo pozwala nam oglądać odległe, beskidzkie krajobrazy. Z prawej strony towarzyszy nam natomiast zdobyta już Romanka.

Romanka i Martoszka
Ostatni odcinek naszej pętli, to już asfaltowy marsz do Skałki. Przy jednym z budynków, po lewej stronie, możemy zobaczyć jeszcze bardzo ciekawą, przydomową kolekcję drewnianych rzeźb.

Po blisko 7 godz. i 30 min. wędrowania, docieramy na parking w Skałce i kończymy naszą cudowną wędrówkę po górach Beskidu Żywieckiego.