czwartek, 28 kwietnia 2016

Pasmo Policy, Hala Krupowa i wodospad na Mosornym Potoku

Zawsze kiedy jeździmy do Zakopanego przez Zawoję (droga nr 957) naszą uwagę skupiamy głównie na Babiej Górze. Ale po drugiej stronie drogi ciągnie się równie ciekawe pasmo górskie - Pasmo Policy, w którym postanowiłem wreszcie powędrować.
Na Policy
Pasmo Policy jest częścią Pasma Babiogórskiego i wraz z nim wchodzi w skład Beskidu Żywieckiego. Początek pasma zaczyna się od Przełęczy Lipnickiej (Krowiarki), skąd biegnie w północno-wschodnim kierunku kończąc się w dolinie Skawy koło Osielca. Najwyższymi szczytami pasma są: Polica (1369 m n.p.m.), Czyrniec (1318 m n.p.m.), Cyl Hali Śmietanowej (1298 m n.p.m.) i Okrąglica (1239 m n.p.m.).

Moja trasówka przebiegała przez trzy z nich (Polica, Cyl Hali Śmietanowej, Okrąglica) oraz nieco niższy od nich Mosorny Groń (1047 m n.p.m.). Ale nie tylko szczyty miały być głównymi punktami wędrówki, bo na moim celowniku znalazł się również malowniczy wodospad na Mosornym Potoku oraz Schronisko PTTK na Hali Krupowej.




Początkiem mojej wędrówki jest przysiółek Mosorne, z którego niebieski szlak prowadzi na najniższy ze szczytów - Mosorny Groń. Choć ścieżka odbija z głównej drogi przysiółka nieco wcześniej, ja postanawiam podjechać samochodem do końca drogi, gdzie znajduje się sporo miejsca na pozostawienie pojazdu.
Mijam szlaban i szeroki plac składowania drewna, z którego w prawo odchodzi nieznakowana ścieżka sprowadzająca mnie do koryta Mosornego Potoku.
Mosorny Potok
Mosorny Potok
Idąc chwilę jego brzegiem, docieram do przepięknego wodospadu na Mosornym Potoku, który robi na mnie ogromne wrażenie.
Ten cudowny wytwór Matki Natury liczy 8 m wysokości, co czyni go jednym z najwyższych wodospadów w całych Beskidach.
Śmiało mogę dopisać go do listy najpiękniejszych miejsc, które dane mi było zobaczyć podczas przemierzania beskidzkich szlaków.
Wodospad na Mosornym Potoku
Wodospadowi robię pa, pa, i rozpoczynam strome, ubezpieczone w drewniane balustrady podejście, które doprowadza mnie do wspomnianego wcześniej niebieskiego szlaku. Teraz już za niebieską farbą idę na pierwszy ze szczytów wędrówki - Mosorny Groń.

Widok ze szlaku na Beskid Makowski i Beskid Mały

Babia Góra w tle
Ścieżka wyprowadza mnie na grzbiet, z którego odbijam w prawo, by po chwili stanąć na  Mosornym Groniu (1047 m n.p.m.). Na jego szczycie znajduje się górna stacja kolejki krzesełkowej Ośrodka Turystyczno - Narciarskiego Mosorny Groń.
Ze szczytu mam piękny widok na rządzącą tutaj Królową Beskidów, w której towarzystwie postanawiam zrobić sobie przerwę.
Masyw Babiej Góry widziany z Mosornego Gronia
Górna stacja kolejki Ośrodka Turystyczno-Narciarskiego Mosorny Groń
Cyl Hali Śmietanowej widziany z Mosornego Gronia
Kolejnym szczytem, z którym będę miał do czynienia podczas poznawania tego pasma jest Cyl Hali Śmietanowej zwany również Kiczorką. Z Mosornego Gronia prowadzi na niego żółty szlak. Najpierw schodzę do miejsca, w którym wyszedłem na grzbiet, a następnie kontynuuję wędrówkę za żółtym kolorem. Pierwsza połowa szlaku na Cyl jest w miarę łagodna, ale po wejściu w gęsty bór świerkowy, rozpoczyna się bardzo ostre podejście, które daje mi nieźle popalić.

Na Cylu Hali Śmietanowej (1298 m n.p.m.) pojawia się biegnący z Przełęczy Lipnickiej czerwony szlak im. kard. Karola Wojtyły, .
Kierunki na Cylu Hali Śmietanowej
I to właśnie ten szlak doprowadza mnie na najwyższy szczyt całego pasma - Policę (1369 m n.p.m.). Szczyt Policy znajduje się w obrębie utworzonego w jej masywie rezerwatu przyrody im. prof.
Zenona Klemensiewicza.


Zenon Klemensiewicz był jedną z ofiar katastrofy samolotu PLL LOT, który rozbił się 2 kwietnia 1969 roku na stokach Policy. W katastrofie zginęli wszyscy uczestnicy lotu tj. 53 osoby.
Na szczycie znajduje się postawiony w 2009 roku pomnik poświęcony ofiarom katastrofy oraz pamiątkowy krzyż. Na krzyżu umieszczono dodatkową tabliczkę wykonaną z resztek poszycia samolotu z informacją o oddziale partyzanckim działającym w tym rejonie.
Pomnik na Policy
Krzyż na Policy
Dzięki wiatrołomom na szczycie Policy, przy dobrej pogodzie i odpowiedniej przejrzystości powietrza, można stąd podziwiać obszerną panoramę w  skład której wchodzą m.in. Babia Góra, Pasmo Orawsko-Podhalańskie, Kotlina Orawska i Tatry. Ja pogodę miałem super, ale z przejrzystością było już nieco gorzej.

Babia Góra i Kotlina Orawska
Widok na Kotlinę Orawską


Czyrniec na pierwszym planie oraz zarysy Tatr w oddali
Żegnam się z Policą na jakiś czas, bo i tak będę przez nią jeszcze przechodził w drodze powrotnej.
Rozpoczynam marsz ze szczytu w kierunku schroniska na Hali Krupowej. Szlak przeprowadza mnie poniżej Wielkiej Grapy (1247 m n.p.m.), a następnie wyprowadza na Halę Kucałową. Po opuszczeniu lasu zbaczam na chwilę ze szlaku i udaję się na będący częścią Hali Kucałowej kopiasty szczyt Jasnej Góry (1239 m n.p.m.), który jest świetnym punktem widokowym. Mogę stąd zobaczyć m.in. zdobytą już Policę, Pasmo Jałowieckie, Beskid Mały, Beskid Makowski, Dolinę Skawicy oraz szczyt Okrąglicy z charakterystycznym masztem telekomunikacyjnym. I to właśnie ona jest kolejnym celem mojej wędrówki.
Kopuła Jasnej Góry
Wielka Grapa i Polica - widok z Jasne Góry 
Pasmo Jałowieckie, Beskid Makowski i Beskid Mały - widok z Jasnej Góry
W kierunku Doliny Skawicy z Jasnej Góry
Okrąglica i Hala Kucałowa
Opuszczam Jasną Górę i schodzę na Przełęcz Kucałową (1170 m n.p.m.). Z przełęczy do widocznego schroniska mam zaledwie 200 metrów, ale zgodnie ze swoim postanowieniem, najpierw muszę wejść na Okrąglicę. Dreptam ku górze oznaczoną czerwonymi znakami ścieżką, z której po kilkunastu minutach odbijam w lewo na widoczną ścieżkę prowadzącą w kierunku masztu.
Na Przełęczy Kucałowej z tabliczką Hala Krupowa

Schronisko PTTK na Hali Krupowej
Oprócz masztu, na szczycie Okrąglicy (1239 m n.p.m.) znajduje się kaplica Matki Bożej Opiekunki Turystów.
Kaplicę zbudowano potajemnie w maju 1987 roku. Przez długi czas prowadząca do niej ścieżka znana była tylko wtajemniczonym. Obecnie we wnętrzu kaplicy umieszczono tablice upamiętniające zmarłych Ludzi Gór.
Kaplica Matki Bożej Opiekunki Turystów
Z Okrąglicy schodzę ponownie na Przełęcz Kucałową, z której kieruję się do schroniska na Hali Krupowej (1152 m n.p.m.).
Schronisko wbrew nazwie nie leży jednak na Hali Krupowej tylko położone jest na polanie Sidzińskie Pasionki, tuż poniżej Hali Kucałowej.
Na widokowym tarasie schroniska robię sobie obowiązkową przerwę, regenerując siły przed ponownym zdobywaniem Policy i Cyla Hali Śmietanowej w drodze powrotnej :)
Schronisko na Hali Krupowej
Widok sprzed schroniska ... tam powinny być Tatry ;)
Ze schroniska do Mosornego powracam tą samą trasą. Jednak powrót przez Policę i Cyla Hali Śmietanowej był dla mnie zdecydowanie mniej męczący niż wejścia na ich szczyty od strony Mosornego Gronia.


Moja pierwsza wędrówka w tym uroczym paśmie dostarczyła mi sporo radości, bo dzięki niej mogłem dotrzeć do kilku nowych miejsc, które potrafią rozkochać w sobie każdego górołaza.
Mam tylko nadzieję, że w Pasmo Policy uda mi się szybko powrócić, być może z moimi dziewczynami ;)


TRASA:
szlak turystyczny niebieski szlak turystyczny żółty Zawoja Mosorne - wodospad na Mosornym Potoku  - Mosorny Groń
szlak turystyczny żółty Mosorny Groń - Cyl Hali Śmietanowej
szlak turystyczny czerwony Cyl Hali Śmietanowej - Polica - Przeł. Kucałowa - Okrąglica - Przeł. Kucałowa - PTTK na Hali Krupowej - Polica - Cyl Hali Śmietanowej
szlak turystyczny żółty szlak turystyczny niebieski Cyl Hali Śmietanowej - Zawoja Mosorne

NA MAPIE:


DŁUGOŚĆ: ok. 20 km
SUMA PRZEWYŻSZEŃ: ok. 1100 m
SUMA OBNIŻEŃ: ok. 1100 m
CZAS PRZEJŚCIA (z przerwami): 8 godz.

DATA: 22.04.2016

Przydatne linki:
http://www.krupowa.pttk.pl/
http://www.mosornygron.pl/









3 komentarze:

  1. Wędrowałam tym szlakiem rok temu i doskonale pamiętam zabójcze podejście na Śmietanową. Czułam się jakbym stała w miejscu ;) a trasa piękna i widokowa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna relacja! :) My w tym roku właśnie po raz pierwszy planujemy wybrać się na przeciwną stronę o której wspominałeś - Babia Góra, ale i na Policę będąc w przyszłości gdzieś w okolicy trzeba będzie się wybrać Zapraszam także do mnie, ostatnimi czasy przeniosłem się z bloggera na własny serwer w związku z czym funkcjonuję już tylko pod adresem: www.swiat-gor.pl. U mnie tymczasem poza górskimi relacjami trwa konkurs z okazji przenosin (http://www.swiat-gor.pl/konkurs-swiat-gor/). Zachęcam gorąco do udziału i pozdrawiam. Adrian - Świat Gór- Czyli blog o górach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pasmo Policy zdecydowanie polecam każdemu, kto jeszcze nie był! Mam nadzieję, że i ja, i autorka postu przekonałyśmy :) Jest tam naprawdę super! Piękne zdjęcia zrobiłaś, zwłaszcza potoku. Wygląda jak z Norwegii ;)
    Ja uwielbiam podróżować – nie dość, że pracuję w Zielonej Brygadzie i podróżuję z wycieczkami, to jeszcze na urlopach odwiedzam różne egzotyczne kraje :D Mąż się śmieje, że wiecznie na walizkach żyję ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń