sobota, 23 lipca 2016

Na Wysoką przez Wąwóz Homole

Początkiem lipca pojechaliśmy w Pieniny Małe z zamiarem wejścia na Wysoką (1050 m n.p.m.),czyli najwyższy szczyt w całych Pieninach, który zaliczany jest do Korony Gór Polski.

Wejście na Wysoką postanowiliśmy rozpocząć od strony Jaworek, z których prowadzi zielony szlak przez malowniczy Wąwóz Homole, a żeby wycieczka nie zakończyła się zbyt szybko, to powrót zaplanowaliśmy przez rezerwat przyrody "Biała Woda".

Z parkingu w Homolach startujemy już o godz. 6.00, bo na popołudnie zapowiadane były burze.
Mijamy nieczynny o tej porze punkt poboru opłat i idziemy pięknym wąwozem wzdłuż potoku Kamionka, którego koryto kilkakrotnie przekraczamy po metalowych mostkach.
Wąwóz Homole - wejście

Kierunek Wysoka
Elewacja po polerce :D
Po półgodzinnym marszu wkraczamy na polankę w Dubantowskiej Dolince, gdzie znajdują się ławki i stoliki oraz charakterystyczna formacja skalna "Kamienne Księgi".
Z ławek i stolika korzystamy, do ksiąg nie zaglądamy :)
Kamienne Księgi
Polana nad  wąwozem
Po krótkiej przerwie opuszczamy polankę i kontynuujemy wędrówkę za zieloną farbą. Wkraczamy na szeroki i błotnisty trakt, który doprowadza nas pod bazę namiotową "Pod Wysoką".

Baza namiotowa "Pod Wysoką"
Przed samą bazą odbijamy w prawo na bardzo malowniczą i widokową Polanę pod Wysoką, którą idziemy w kierunku widocznego szczytu Wysokiej. Z polany mamy fantastyczne widoki na m.in. Beskid Sądecki.
Widok na Beskid Sądecki
Niewinnie wyglądająca Wysoka
Jest pięknie ;)
Widoków c.d.
Ruiny bacówki na Polanie pod Wysoką
Wkrótce wkraczamy do rezerwatu "Wysokie Skałki" i rozpoczynamy atak szczytowy :) Teraz dopiero zaczyna się najbardziej męczący odcinek wędrówki. Po ok. 15 min. dochodzimy do krzyżówki, na której zamieniamy kolor zielony na niebieski. Do tej krzyżówki jednak powrócimy, ale już po zdobyciu Wysokiej.
Po kilku minutach dochodzimy do kolejnego skrzyżowania, gdzie niebieski szlak odbija w prawo, natomiast interesujące nas trójkątne znaki szczytowe prowadzą na lewo. Szybko dochodzimy do punktu widokowego, który jest dopiero przedsmakiem tego co spotka nas na szczycie.

Ostro pod górę
Nikola i jej kuzynka Gabi, trochę już zmęczone, ale szczęśliwe :)
Szlak w prawo, szczyt w lewo
Piękne widoki  na Pieniny Właściwe z punktu widokowego pod szczytem Wysokiej
Rejs w kierunku Tatr
Od punktu widokowego czeka nas jeszcze pokonanie znajdujących się na szlaku metalowych stopni, które pomogą nam się dostać na wierzchołek najwyższej góry w Pieninach.
Na Wysokiej pojawiają się oczywiście banany na naszych twarzach, bo możemy się cieszyć z kolejnego szczytu zdobytego do Korony Gór Polski :) Sporo radochy sprawiają nam także kapitalne widoki na  m.in. Tatry, Pieniny Właściwe z Trzema Koronami i Beskid Sądecki.
Na Wysokiej pięknie jest !!!
Widok w kierunku Tatr
Widok na Pieniny Właściwe
Pasmo Radziejowej w Beskidzie Sądeckim
W oddali Pasmo Jaworzyny w Beskidzie Sądeckim
Smerekowa na pierwszym planie  i m.in. Góry Czerchowskie w oddali
Po długiej przerwie spędzonej na Wysokiej powracamy do krzyżówki z zielonym i niebieskim szlakiem. Nie schodzimy za zielonymi znakami na dół, tylko odbijamy za zielono-niebieską farbą w prawo. Trawersujemy wąską ścieżką stoki Wysokiej. Dochodzimy do kolejnej polany, z której zielony szlak odbija w prawo na słowacką stronę.
Szlak przez jedną z malowniczych polan w  Pieninach Małych
Pasmo Radziejowej
Wysoka już za nami
Od tego miejsca idziemy już tylko za niebieskim kolorem, który wśród malowniczych pienińskich polan oraz przez szczyt Wierchliczki (966 m n.p.m.) wyprowadza nas na widokową, polną Przełęcz Rozdziela (802 m n.p.m.). Przełęcz ta oddziela Pieniny od Beskidu Sądeckiego. Po drodze ustępujemy jeszcze pierwszeństwa łoooowieczkom, które przecinają nam szlak, a w górach chyba też obowiązuje zasada "prawej ręki" :D
Sielankowy klimat Pienin
Na szlaku
W tej sytuacji, to one mają pierwszeństwo  :)
Zejście na Przełęcz Rozdziela
Przełęcz Rozdziela i kolejna bajeczna polana
Z przełęczy doskonale już widać skałki znajdujące się w rezerwacie "Biała Woda", do którego zmierzamy. Wychodzimy na wzniesienie Nad Przełęczą Rozdziela, gdzie wybieramy żółty kolor, mający sprowadzić nas do Jaworek przez Białą Wodę. Schodzimy widoczną polną ścieżką dość ostro w dół z pięknymi widokami przed nami.
Nad Przełęczą Rozdziela
Kierunek Jaworki
Widokowe zejście do Białej Wody
Dość szybko przekraczamy potok Białej Wody w dolinie rezerwatu i spacerową ścieżką wśród ciekawych wapiennych skał docieramy do jej końca.

Z Białej Wody idziemy asfaltową drogą, mijamy centrum Jaworek i po siedmiogodzinnej wędrówce dochodzimy na parking w Homolach.
Tuż przed parkingiem dopada nas potężna ulewa i gradobicie, a po chwili pojawiają się i grzmoty. Według prognozy, na której bazowaliśmy, meteorolodzy pomylili się tylko o 10 minut i to na naszą korzyść :) Oby tak było zawsze !!!

No i tym piorunującym akcentem zakończyła się nasza wędrówka w Pieninach, podczas której odkryliśmy piękno tego pasma i zdobyliśmy kolejny szczyt do KGP.

KONIEC

TRASA:
szlak turystyczny zielony Jaworki - Wąwóz Homole - Polana pod Wysoką >>> szlak turystyczny niebieski Wysoka - Polana Pod Wysoką - Wierchliczka - Przeł. Rozdziela - Nad Przełęczą Rozdziela >>> szlak turystyczny żółty Jaworki