niedziela, 14 sierpnia 2016

Weekend w Beskidzie Żywieckim. Dzień pierwszy: Węgierska Górka PKP - Słowianka

No i nadszedł ten długo wyczekiwany weekend, podczas którego zaplanowaną miałem szwędaczkę z kolegą Rafałem po górach Beskidu Żywieckiego.

Nasz plan obejmował piątkowy przyjazd pociągiem w godzinach popołudniowych do Węgierskiej Górki, a następnie dotarcie do Górskiej Stacji Turystycznej "Słowianka", w której mieliśmy wcześniej zaklepany nocleg. W sobotę zaplanowaliśmy przejście przez Romankę, Rysiankę i Trzy Kopce na Krawców Wierch, gdzie w tamtejszej bacówce oczekiwał nas kolejny nocleg. Natomiast w niedzielę, dzień powrotu, postanowiliśmy przebrnąć z Krawculi do Sobolówki, by z niej dostać się na Muńcuł, i dalej przez Ujsoły dotrzeć na stację PKP Rajcza Centrum.

Opis naszego weekendu zaczynam od piątku, czyli przejścia z Węgierskiej Górki do GST "Słowianka".

Przez to, że ja musiałem odwalić jeszcze piątkowe 8 godzin w pracy, a Rafał nadciągał z dalekiego Białegostoku, nasza wędrówka rozpoczęła się dopiero o godz. 17.00 ze stacji PKP Węgierska Górka.
PKP Węgierska Górka

Z Węgierskiej Górki ruszamy za czerwonymi znakami, które mają nas doprowadzić na Słowiankę. Pierwszy etap wędrówki to marsz asfaltową drogą do Żabnicy. Po drodze, będąc jeszcze w Węgierskiej Górce, po prawej stronie mijamy schron bojowy "Wędrowiec", o którym mówi się również, że to Westerplatte południa. O nim, a także o innych schronach znajdujących się w pobliżu, możecie przeczytać tutaj.
Fort Wędrowiec
Schron bojowy "Wędrowiec"
Z Żabnicy szlak wyprowadza nas na całkiem widokowy grzbiet Abrahamowa, którym dreptamy już po łagodnej ścieżce doprowadzającej nas bezpośrednio do schroniska na Słowiance (856 m n.p.m.). Jego progi przekraczamy po trzygodzinnej wędrówce, czyli o 20.00. Mimo, że schronisko oferuje 24 miejsca noclegowe, to na tę noc jesteśmy tylko my i jakiś miejscowy "pan grzybiarz" :)

Górska Stacja Turystyczna "Słowianka"

I tak minął pierwszy, najkrótszy etap naszej weekendowej wędrówki.
Na dzień drugi zapowiadane były dość intensywne opady deszczu, ale my do łóżek kładziemy się z nadzieją, że to raczej tylko pomyłka meteorologów.

Dzień drugi: ze Słowianki na Krawców Wierch
Dzień trzeci: Krawców Wierch - Muńcuł - Rajcza PKP

TRASA:
szlak turystyczny czerwony Węgierska Górka PKP - Słowianka

Trasa Węgierska Górka – Stacja Turystyczna Słowianka w serwisie mapa-turystyczna.pl

DŁUGOŚĆ TRASY: ok. 10 km
SUMA PRZEWYŻSZEŃ: 544 m
SUMA OBNIŻEŃ: 111 m

Informacje o GST "Słowianka".