czwartek, 16 lutego 2017

Z Porąbki na Bukowski Groń i Trzonkę

Podczas planowania wędrówek w Beskidzie Małym, jakoś zawsze pomijaliśmy tę część jego pasma, w którym znajduje się m.in. Bukowski Groń (782 m n.p.m.) i Trzonka (729 m n.p.m.).
Jednak tym razem, mój palec na mapie zdecydowanie wskazał te miejsca i dzięki temu mogliśmy poznać kolejne, dotąd nieznane nam rejony Beskidu Małego.

Wędrówkę rozpoczynamy z niewielkiej zatoczki w pobliżu ulicy Gajowej w Porąbce. Ulica ta jest boczną odnogą drogi łączącej Porąbkę z m.in. Wielką Puszczą. Prowadzi nią zielony szlak, który ma nas doprowadzić do Chatki KTG "Limba" na Trzonce.
Pierwszy szlakowskaz

Pierwszy fragment trasy to przejście wspomnianą ulicą Gajową, która szybko zostaje wchłonięta przez las. Wchodzimy na górską ścieżkę i  rozpoczynamy całkiem "mordercze" podejście na Palenicę. Dopiero po ok. 30 min. ścieżka się kładzie i zaczynamy przyjemne dreptanie jej zboczami. Pojawiają się również pierwsze ciekawsze widoki na pobliskie szczyty Beskidu Małego.
Z jednej strony na szlaku zimowo ...

... a z drugiej wiosennie

Widok na m.in. Żar oraz Pasmo Magurki Wilkowickiej

Widok w kierunku m.in. Chrobaczej Łąki i Gaików

Rogacz, Czupel i Magurka Wilkowicka

Żar
W dalszej części trasy szlak nadal bardzo łagodnie prowadzi nas zboczami Bukowskiego Gronia z pominięciem jego szczytu. Ale "dla chcącego nic trudnego". My postanawiamy odbić w lewo na widoczną, pnącą się ku górze w linii prostej ścieżkę, która dość szybko wyprowadza nas na zalesiony szczyt Bukowskiego Gronia (782 m n.p.m.). Z niego powracamy tą samą ścieżką na zielony szlak, i jak się później okazuje niepotrzebnie, gdyż można było iść widoczną aleją, która wyprowadziłaby nas na niego w innym miejscu.
Kontynuując marsz za zielonymi znakami, mamy okazje przechodzić przez malownicze polany z ładnymi beskidzkimi widokami.
Z widokiem na Beskid Mały

Widok na Beskid Mały c.d.

Kiczera

Następnie wchodzimy na Trzonkę (729 m n.p.m.), a po chwili docieramy do położonej nieopodal szlaku chatki "Limba", która w tym okresie jest jednak zamknięta. Tutaj, po około dwu i półgodzinnym marszu mamy półmetek naszej wędrówki.
Chatka "Limba"

Nasz zespół :)  Nikola, Renata, Sylwia, Asia ... i ja  ;)

Obiekt "Limba" jest byłą gajówką, która zamieniona została na chatkę przyjmującą turystów sezonowo. Od ponad trzydziestu lat jest pod opieką andrychowskiego oddziału PTTK.

Po krótkiej przerwie spędzonej w schroniskowym ogródku powracamy na szlak i rozpoczynamy powrót tą samą trasą.

W sumie, cała wędrówka zajęła nam ok. 5 godzin spokojnego dreptania z kilkoma przerwami.
Fajnie, że mogliśmy wreszcie się zapoznać z tą częścią Beskidu Małego. Oczywiście mamy też nadzieję, że w te rejony jeszcze zajrzymy, i że chatka wówczas będzie otwarta :)

NASZA TRASA:
szlak turystyczny zielony Porąbka (ul. Gajowa) >>> Palenica >>> Bukowski Groń >>> Trzonka >>> Chatka "Limba" >>> Porąbka (ul. Gajowa)